Hadith Tragedi Khamis

 

Diriwayatkan oleh Ibn Abbas: Ketika saat kematian Nabi (SAWAS) semakin mendekat dan ada beberapa orang lelaki di dalam rumah tersebut, termasuk Umar bin Al-Khattab, Nabi (SAWAS) telah bersabda, "Datanglah dekat supaya aku dapat menulis untukmu sesuatu selepas itu kamu tidak akan tersesat." Umar berkata, "Nabi (SAWAS) sedang sakit parah, dan kamu mempunyai Al-Qur'an, jadi Kitab Allah sudah mencukupi bagi kami." Orang-orang di dalam rumah itu berbeza pendapat dan bertengkar. Sebahagian dari mereka berkata, "Datanglah dekat supaya Rasulullah (SAWAS) dapat menulis untukmu sesuatu selepas itu kamu tidak akan tersesat," sementara yang lain berkata seperti apa yang telah dikatakan oleh Umar. Apabila mereka membuat bising dan berbeza pendapat dengan hebat di hadapan Nabi, baginda bersabda kepada mereka, "Pergilah dan tinggalkan aku." Ibn `Abbas sering berkata, "Itu adalah satu bencana besar bahawa perbezaan dan kebisingan mereka menghalang Rasulullah (SAWAS) daripada menulis sesuatu untuk mereka.(Sahih al-Bukhari 7366)

Tragedi Khamis merujuk kepada peristiwa yang berlaku pada hari Khamis, beberapa hari sebelum kewafatan Nabi Muhammad SAW. Peristiwa ini merupakan salah satu peristiwa yang menjadi perbincangan penting dalam sejarah Islam, terutama kerana ia melibatkan isu kepemimpinan selepas kewafatan Nabi. Tragedi ini diriwayatkan oleh Ibn Abbas, dan sering dirujuk sebagai "Peristiwa Kertas dan Dakwat" atau "Peristiwa Malang Khamis" dalam sejarah Islam.

Konteks Tragedi Khamis:

Nabi Muhammad SAWAS, ketika dalam keadaan sakit , meminta beberapa sahabat untuk datang dekat supaya Baginda supaya dapat menulis satu wasiat yang dikatakan akan menjamin umat Islam tidak akan sesat selepas Baginda tiada. Namun, keadaan menjadi tegang apabila Umar bin Al-Khattab, salah seorang sahabat terkemuka, menyatakan bahawa Nabi SAWAS dalam keadaan sakit yang parah, dan menegaskan bahawa Al-Quran sudah mencukupi sebagai panduan bagi umat Islam.

Ini menyebabkan perdebatan di kalangan mereka yang hadir di tempat itu. Sebahagian daripada mereka berpendapat bahawa Nabi harus diberikan peluang untuk menulis wasiat tersebut, sementara yang lain menyokong pandangan Umar bahawa Al-Quran sudah memadai. Akibat kekecohan dan pertengkaran ini, Nabi Muhammad SAWAS akhirnya meminta semua orang meninggalkan Baginda dan tidak meneruskan penulisan tersebut. Ibn Abbas menggambarkan kejadian ini sebagai satu bencana besar kerana umat Islam kehilangan peluang untuk menerima panduan langsung dari Nabi pada saat-saat penting tersebut.

Peristiwa:

  1. Kepentingan Wasiat Nabi:

    • Nabi Muhammad SAW jelas ingin menulis sesuatu yang menurut Baginda akan memastikan umat Islam tidak tersesat selepas kewafatan Baginda. Ini menandakan kepentingan besar dan penting wasiat yang ingin disampaikan oleh Nabi.
    • Walau bagaimanapun, disisi ahlul sunnah waljamaah mereka menganggap wasiat ini tidak pernah ditulis, dan mereka mengandaikan nabi tidak pernah meninggalkan wasiat.
  2. Peranan Umar bin Al-Khattab:

    • Dengan perpecahan akibat daripada keengganan Umar bin Al-Khattab menghalang sahabat lain daripada memberikan pen dan kertas, akhirnya dia mempunyai peng kemudian menjadi khalifah kedua Islam, mengambil pendirian bahawa Al-Quran mencukupi sebagai panduan bagi umat Islam. Pandangan ini mencerminkan keyakinan bahawa semua panduan penting sudah termaktub dalam Al-Quran dan bahawa penulisan tambahan oleh Nabi tidak diperlukan.
    • Walaupun niat Umar mungkin baik, tindakannya telah menjadi subjek perdebatan di kalangan ulama, terutama dalam konteks peranan Ahlul Bait dan kepimpinan dalam Islam. Pihak tertentu percaya bahawa tindakan ini menghalang Nabi daripada menulis sesuatu yang mungkin berkaitan dengan pelantikan jelas tentang kepimpinan.
  3. Pandangan Ibn Abbas:

    • Ibn Abbas, seorang sahabat dan ahli keluarga Nabi yang terkenal dengan ilmunya, menyatakan bahawa peristiwa ini adalah satu bencana besar. Pandangannya ini memperlihatkan betapa seriusnya akibat daripada pertengkaran yang berlaku di rumah Nabi.
    • Pandangan Ibn Abbas ini sering dirujuk oleh mereka yang percaya bahawa umat Islam telah terlepas panduan yang amat penting daripada Nabi pada saat kritikal.
  4. Kepentingan Kepimpinan Selepas Nabi:

    • Peristiwa ini sering dihubungkan dengan perbincangan mengenai kepimpinan selepas Nabi Muhammad SAW. Bagi golongan Syiah, Tragedi Khamis dilihat sebagai salah satu bukti bahawa Nabi mungkin ingin menamakan Ali bin Abi Talib sebagai pengganti atau khalifah, tetapi kesempatan itu terhalang oleh perdebatan yang timbul.
    • Sebaliknya, dalam kalangan Sunni, peristiwa ini dilihat lebih sebagai satu kegagalan komunikasi dan bukan sebagai tanda bahawa Ali bin Abi Talib secara spesifik telah dipilih sebagai pengganti.
  5. Impak Terhadap Sejarah Islam:

    • Tragedi Khamis memberikan gambaran awal tentang perpecahan dan perbezaan pandangan dalam kalangan sahabat tentang kepemimpinan umat selepas Nabi.
    • Peristiwa ini menjadi sebahagian daripada perdebatan lebih besar tentang polarisasi Sunni-Syiah dalam sejarah Islam. Bagi Syiah, peristiwa ini adalah satu daripada banyak bukti bahawa kepemimpinan yang sepatutnya jatuh kepada Ahlul Bait, khususnya Ali, telah diabaikan. Bagi Sunni, Tragedi Khamis lebih dilihat sebagai episod yang tragis tetapi tidak semestinya menggugat konsep khalifah dan kepemimpinan selepas Nabi.

Kesimpulan:

Tragedi Khamis adalah satu peristiwa yang penuh dengan makna politik dan teologi dalam sejarah Islam. Peristiwa ini mendedahkan bagaimana ketegangan dan perbezaan pandangan dalam kalangan sahabat Nabi berlaku ketika saat-saat akhir kehidupan Baginda. Persoalan utama yang timbul adalah tentang wasiat yang mungkin ingin ditulis oleh Nabi, dan bagaimana pertengkaran tersebut menghalang penyampaian wasiat tersebut.

Bagi sebahagian umat Islam, terutama golongan Syiah, peristiwa ini memberikan gambaran jelas tentang bagaimana kesempatan untuk memastikan kepemimpinan jatuh kepada Ahlul Bait telah terlepas. Bagi golongan Sunni, meskipun peristiwa ini menyedihkan, ia tidak mengubah hakikat bahawa Al-Quran adalah panduan utama umat, dan kepimpinan selepas Nabi diteruskan melalui institusi khalifah


Catat Ulasan

Terbaru Lebih lama