Ulama yang tidak beramal

Rujukan dari Sumber-Sumber Sunni

Kita hidup di dunia di mana terdapat beribu-ribu agama dan kepercayaan rohani. Namun, kita masih melihat banyak perpecahan, penyelewengan, dan kesesatan, terutamanya dalam agama-agama Abrahamik (Kristian, Yahudi, dan Islam). Sebagai pencari kebenaran, suatu persoalan yang sering timbul ialah: siapakah saya harus pergi untuk mencari petunjuk kepada agama Allah (SWT)?

InshaAllah (dengan izin Allah), dalam artikel ini kami akan memberikan bukti tentang bagaimana kita hanya memperoleh petunjuk melalui individu-individu yang telah diberikan kuasa oleh Allah (SWT), dan tidak pernah melalui para ulama seperti yang dinyatakan oleh sesetengah pihak. Sama ada berkaitan hal-hal fiqh atau penafsiran kitab-kitab agama. Bukan itu sahaja bahkan kerana para ulama yang tidak beramal, mempunyai begitu banyak perpecahan dan kesesatan dalam agama.

Namun, sebelum kita melangkah lebih jauh, kita mesti perhatikan bahawa kita tidak mengatakan bahawa setiap ulama agama atau orang yang 'berilmu' adalah jahat dan sesat. Sebaliknya, hujah kami ialah majoriti ulama yang kita ada hari ini banyak yang tidak beramal, manakala ulama yang benar-benar soleh amat sedikit. Al-Quran sentiasa menyebut bahawa orang-orang yang benar-benar beriman adalah minoriti.

Sekarang, mari kita lihat apa yang dikatakan oleh Al-Quran mengenai mereka yang Allah (SWT) berikan kuasa, dan jika kita dapat menemukan sebarang ayat yang menyebut bahawa para ulama atau fuqaha mempunyai kuasa sedemikian.

"Wahai orang-orang yang beriman, taatilah Allah dan taatilah Rasul, serta ulil amri di kalangan kamu. Kemudian jika kamu berselisih pendapat tentang sesuatu, maka kembalikanlah ia kepada Allah (Al-Quran) dan Rasul-Nya, jika kamu benar-benar beriman kepada Allah dan Hari Akhirat. Itu adalah yang terbaik (bagimu) dan terbaik akibatnya." [Surah Al-Nisa [4]: 59]

"Dan Kami tidak mengutus sebelum kamu, kecuali lelaki yang Kami wahyukan kepada mereka. Maka tanyakanlah kepada orang yang berpengetahuan jika kamu tidak mengetahui."[Surah An-Nahl [16]: 43]

"Mereka yang membantah ayat-ayat Allah tanpa sebarang bukti, hanyalah kerana keangkuhan mereka. Namun keangkuhan mereka tidak akan membawa kejayaan. Carilah perlindungan kepada Allah; sesungguhnya Dia Maha Mendengar, Maha Mengetahui." [Surah Al-Ghafir [40]: 56]

"Dialah yang menurunkan kitab kepada kamu, di dalamnya terdapat ayat-ayat yang jelas—itulah inti pati kitab—dan yang lain bersifat mutasyabihat. Maka mereka yang hatinya condong kepada kesesatan, mereka mengikuti yang mutasyabihat untuk menimbulkan fitnah dan mencari tafsirannya, padahal tiada yang mengetahui tafsirannya melainkan Allah dan orang-orang yang mendalam ilmunya berkata, 'Kami beriman kepadanya; semua itu datang dari Tuhan kami'. Dan tiada yang mengambil pelajaran melainkan orang-orang yang berakal." [Surah Al-Imran [3]: 7]

Jelas daripada ayat-ayat ini [dan banyak lagi] bahawa para agamawan, fuqaha, atau bahkan 'Ulama' tidak pernah diberikan kuasa oleh Allah dalam hal-hal agama, dan mereka bukanlah pintu kepada petunjuk. Sebaliknya, hanya Nabi, Rasul, Khalifah, dan Hamba-Hamba yang Soleh yang diberikan kuasa tersebut. Dan taqlid hanya dilakukan kepada mereka.

Namun begitu, kita masih mendapati orang [terutamanya yang percaya pada taqlid] cuba sedaya upaya membawa bukti bahawa fuqaha atau ulama diperlukan kerana mereka 'pewaris ilmu' dan tugas mereka adalah menyelamatkan umat dari kesesatan.

Namun kita mendapati para ulama gagal teruk dalam aspek lain, iaitu tidak membantu dan mengingatkan umat tentang mengenalkan Rasul/Utusan zaman kita atau Hujjah [Bukti] Allah (SWT), Imam Al-Mahdi (AS). Kita mendapati mereka menyeru umat kepada diri mereka sendiri atau kepada individu lain yang tidak diberikan kuasa oleh Allah (SWT).

Dengan berbuat demikian, kita terperangkap dalam kesilapan yang sama seperti Yahudi, Kristian, dan Quraisy.

"Dan mereka berkata, 'Wahai Tuhan kami, sesungguhnya kami telah mentaati para pemimpin dan orang-orang besar kami, lalu mereka menyesatkan kami dari jalan (yang benar).' " [Surah Al-Ahzab [33]: 67]

Dalam kitab Al-Fawa'id, yang merupakan koleksi kata-kata Ibn Qayyim al-Jawziyya, seorang ulama Sunni terkenal, beliau berkata,

"Sufyan bin 'Uyainah dan yang lainnya berkata, 'Berhati-hatilah dengan fitnah ulama (agama) yang tidak berakhlak dan penyembah yang jahil, kerana kedua-duanya adalah fitnah yang nyata. Yang kedua menjauhkan diri dari ilmu kerana kejahilannya, manakala yang pertama menyeru kepada kesalahan kerana keburukan akhlaknya." [Al-Fawa’id oleh Ibn Qayyim al-Jawziyya Edisi Pertama 2004 (Versi Bahasa Inggeris), Penerbit: Umm Al-Qura]

Dalam kitab 'Talbis Iblis' (Tipu Daya Iblis) oleh Ibn Qayyim al-Jawziyya, beliau juga berkata:"Iblis menipu para ulama Fiqh dengan membuat mereka bergaul dengan pemerintah dan sultan. Mereka menutup mata terhadap kesalahan pemerintah dan tidak menegur mereka walaupun mereka mampu melakukannya. Ada juga yang memberikan fatwa dengan membenarkan tindakan pemerintah semata-mata untuk keuntungan duniawi."

Ini adalah sebahagian daripada tipu daya Iblis terhadap para ulama Fiqh, dengan membuat mereka bergaul dengan pemerintah dan sultan. Mereka memejamkan mata terhadap kesalahan-kesalahan pemerintah dan tidak pernah menasihati mereka walaupun mereka berupaya melakukannya. Malah, ada di antara mereka yang mungkin memberikan fatwa yang membenarkan tindakan pemerintah semata-mata demi kepentingan duniawi. Terdapat tiga aspek kemudaratan yang terlibat dengan kelakuan sedemikian:

Pertama: Pemerintah beranggapan bahawa jika dia tidak berada di jalan yang benar, para ulama pasti sudah menegurnya. Dan jika kekayaannya diperoleh melalui cara yang tidak sah, ulama tidak akan makan dari hasil tersebut.

Kedua: Orang awam akan menyangka bahawa pemerintah ini, kekayaannya, dan segala tindak-tanduknya adalah betul kerana ulama Fiqh sering berada di sisinya

Ketiga: Ulama itu sendiri merosakkan agamanya. Kadang-kadang, ulama menggunakan alasan hanya untuk bergaul dengan pemerintah. Mereka berkata: "Kami menghadap pemerintah untuk menjadi perantara bagi si fulan.

Namun, apa yang membuktikan bahawa ini datang daripada iblis ialah jika orang lain datang untuk menjadi perantara, dia akan marah, dan mungkin akan menyerang orang tersebut kerana mengunjungi sultan. Iblis juga menipu mereka untuk mengambil kekayaan daripada pemerintah. Diketahui bahawa jika kekayaan pemerintah itu datang dari sumber yang tidak sah, maka berdosa untuk mengambilnya. Dan jika kekayaannya datang dari sumber yang mencurigakan, adalah lebih baik untuk tidak mengambilnya. Dan jika kekayaan itu diperoleh dari sumber yang sah, ulama hanya patut menerima jumlah yang sesuai sebagai balasan untuk perkhidmatannya.

Orang awam mungkin mengikut jejak ulama dalam mengambil sesuatu yang bukan milik mereka.

Sebaliknya, Iblis telah menipu sesetengah ulama yang enggan mendekati sultan dengan mengumpat ulama lain yang melakukannya. Dengan itu, mereka menggabungkan dua masalah: mengumpat orang lain dan memuliakan diri mereka sendiri.

Secara amnya, mendekati sultan melibatkan bahaya yang besar kerana niat mungkin betul pada mulanya, tetapi selepas mendapat layanan baik, niat berubah, dan ulama mula memuji sultan dan berhenti menegurnya.

Sufyan al-Thawri pernah berkata: Saya tidak bimbang mereka (sultan) menghina saya. Saya bimbang mereka melayan saya dengan baik sehingga hati saya menjadi lembut terhadap mereka.

Ulama terdahulu menjauhi pemerintah kerana kezaliman mereka, tetapi pemerintah terus meminta perkhidmatan mereka dalam hal-hal berkaitan pemerintahan. Sekumpulan orang kemudian menjadi berminat dengan hal-hal duniawi dan mempelajari ilmu yang sesuai untuk kedudukan tersebut.

Bukti bahawa mereka berusaha untuk menyenangkan pemerintah adalah apabila pemimpin berminat dengan perbahasan akidah, ulama sibuk dengan perkara tersebut. Dan apabila pemerintah lebih suka perbahasan fiqh, ulama beralih kepada perbahasan tersebut. Kemudian apabila pemerintah cenderung kepada khutbah, ramai ulama mula berkhutbah. Iblis juga menggoda fuqaha untuk berlembut dalam beberapa larangan. Itulah sebabnya kita melihat sesetengah daripada mereka memakai pakaian sutera dan emas.

Dia juga berkata,Orang yang bercita-cita tinggi memperoleh ilmu agama seperti al-Quran, hadis, fiqh, dan kesusasteraan. Iblis cuba menipu (sesetengah daripada) mereka dengan cara halus. Dia membuat mereka melihat diri mereka sebagai orang hebat kerana apa yang mereka telah pelajari dan manfaatkan kepada orang lain. Iblis mengujakan sesetengah ulama ini kerana usaha besar yang mereka curahkan untuk mendapatkan ilmu. Dia berkata kepada mereka untuk berehat dan bersenang-lenang dalam nafsu kerana dosa mereka akan diampuni oleh ilmu yang mereka peroleh. Jika ulama ini terjatuh dalam perangkap ini, ia akan menyebabkan kehancurannya. Jika dia cukup pintar untuk tidak terjatuh dalam perangkap ini, dia harus menjawab Iblis dengan tiga jawapan:

Jawapan Pertama: Ulama mendapat kelebihan kerana ilmunya, tetapi ilmu ini tidak bernilai tanpa diamalkan. Jika seorang ulama tidak mengamalkan ilmunya, dia akan seperti seseorang yang memberi makan kepada orang lain tetapi tidak ada makanan yang tinggal untuk dirinya sendiri.

Secara ringkas, ilmu yang bermanfaat adalah ilmu yang diamalkan. Jika seseorang hanya tahu tanpa melaksanakan apa yang dia tahu, maka ilmu itu tidak memberikan manfaat untuk dirinya sendiri.

Jawapan Kedua: adalah dengan menyebutkan tradisi yang mengecam mereka yang tidak mengamalkan ilmu yang mereka peroleh, seperti sabda Nabi (SAWAS) tentang seorang lelaki yang akan dilemparkan ke neraka dengan ususnya keluar dari badannya dan berkata: "Aku dahulu menyuruh orang lain berbuat baik tetapi tidak melakukannya sendiri, dan aku dahulu melarang orang lain melakukan kejahatan tetapi aku sendiri melakukannya."  [Bukhari #3267, dan Muslim #2989]

Abu'l-Darda berkata: Celakalah orang yang tidak belajar. Saya katakan ini sekali. Celakalah orang yang tidak mengamalkan ilmunya. Saya katakan ini tujuh kali.

Jawapan Ketiga: adalah mengingat mereka yang dihancurkan kerana mereka memiliki ilmu tetapi tidak mengamalkannya, seperti Iblis. Cukuplah kecaman bagi seorang ulama yang tidak mengamalkan ilmunya dengan firman Allah: "seperti keldai yang membawa beban kitab-kitab." [Al-Jumu'ah (62): 5]

[Talbis Iblis** (Tipu Daya Iblis) oleh Ibn Qayyim al-Jawziyya Bab Tujuh]

Allah Yang Maha Berkuasa Berfirman: “Dan sesungguhnya ia adalah peringatan untukmu dan kaummu, dan kamu akan ditanya mengenainya.” (Surah Al-Zukhruf, 43:44). Dan Dia berfirman: “Dan Kami telah menurunkan kepadamu peringatan (al-Quran) agar kamu menerangkan kepada manusia apa yang telah diturunkan kepada mereka” (Surah Al-Nahl, 16:44), dan Dia berfirman: “Taatlah kepada Allah dan taatlah kepada Rasul dan orang-orang yang berkuasa dari kalangan kamu” (Surah An-Nisa, 4:59). Allah Yang Maha Berkuasa berfirman lagi: “Dan sekiranya mereka merujuknya kepada Rasul dan kepada orang-orang yang berkuasa di kalangan mereka, tentulah orang-orang yang mengetahui akan hal itu akan mengetahuinya” (Surah An-Nisa, 4:83).

Merujuk urusan—urusan orang ramai—kepada orang-orang yang berkuasa (Ulil Amr) adalah kepada mereka yang Allah perintahkan untuk ditaati, kepada mereka yang kepadanya Allah perintahkan supaya merujuk segala urusan.[Wasa’il Al-Shi’a**, Jilid 27, Hadith 33215]

1. Riwayat Pertama:

Dari sanadnya dari Yunus, dari Dawood Bin Farqad, dari Hasaan Al-Jamaal, dari Umeyrat yang meriwayatkan perkara berikut:

Abu Abdullah (AS) berkata:"Manusia telah diperintahkan untuk mendapatkan ‘Makrifat’ tentang kami, mengenali kami, dan merujuk kepada kami, serta tunduk kepada kami." Kemudian baginda bersabda: "Dan jika mereka berpuasa, bersolat, dan bersaksi bahawa tiada tuhan melainkan Allah, tetapi memutuskan untuk tidak merujuk kepada kami, mereka akan dianggap, namun, 'Mushrik' (orang yang menyekutukan Allah)."[Wasa’il Al-Shi’a, Jilid 27, Hadis 33221]

2. Riwayat Kedua:

Dari mereka, dari Ahmad Bin Mohammed, dari Al Washa’, dari Tha’albat Bin Maymoun, dari Abu Maryam yang meriwayatkan perkara berikut:

Abu Ja’far (AS) berkata kepada Salmat Bin Kaheel dan Al Hakam Bin Uteybah:"Ke timur atau ke barat, kamu tidak akan menemui ilmu yang benar kecuali apa yang datang daripada kami, Ahlul Bait."  [Wasa’il Al-Shi’a, Jilid 27, Hadis 33224]

3. Riwayat Ketiga:

Dari Ali Bin Ibrahim, dari Mohammed Bin Isa, dari Yunus, dari Jameel yang meriwayatkan perkara berikut daripada Abu Abdullah (AS):"Manusia terbahagi kepada tiga golongan - ulama, pelajar, dan sampah. Kami adalah ulama, dan Syiah kami adalah pelajar, dan selebihnya manusia adalah tidak bernilai." [Wasa’il Al-Shi’a, Jilid 27, Hadis 33094]

4. Riwayat Keempat:

Mohammed ibn 'Isma'il telah meriwayatkan dari al-Fadl ibn Shadhan dari Hammed ibn 'Isa dari Rib'i ibn 'Abdallah dari Abu Basir dari Abu 'Abdallah (Salam Sejahtera Kepadanya) yang berkata:"Mereka (tanpa syarat) taat kepada para rabbi dan pendeta dan menyembah Al-Masih, anak Maryam, seperti yang sepatutnya taat kepada Tuhan. (9:31)." Demi Allah, mereka (manusia) tidak berdoa atau berpuasa untuk mereka (para rabbi dan pendeta) tetapi mereka (para rabbi dan pendeta) menghalalkan yang haram dan mengharamkan yang halal, dan manusia mengikuti mereka." [Al-Kāfi, Jilid 1, Buku 2, Bab 18, Hadis 3]

5. Riwayat Kelima:

Telah diriwayatkan dari Abu Mahboob atau yang lain dari Mathni Al Hanaat dari Abu Baseer bahawa beliau berkata kepada Abu Ja'far (Salam Sejahtera Kepadanya):"... Berhati-hatilah dengan taqlid! Sesiapa yang mengamalkan ini dalam agama akan binasa! Sesungguhnya Allah telah berfirman: 'Mereka mengambil para rabbi dan pendeta mereka sebagai tuan-tuan selain Allah (9:31). Tidak, demi Allah! Mereka tidak berdoa atau berpuasa tetapi mereka menjadikan yang haram halal dan yang halal haram. Mereka bertaklid kepada mereka dalam hal ini dan mematuhi mereka, dan mereka tidak menyedari."[Tas’heeh ul Itiqaad** (Pembetulan Keyakinan) – Sheikh Al Mufeed, m/s. 72]

6. Penjelasan:

Jelas dari riwayat-riwayat ini bahawa taqlid hanya dibenarkan untuk para Imam dan adalah kewajipan untuk merujuk kepada mereka sahaja dan bukan kepada ulama di masjid. Tambahan pula, kita melihat dari riwayat-riwayat ini bahawa ulama sebenar adalah para Imam dari Ahlul Bayt, bukan ulama tidak berfungsi yang kita lihat di masjid mengeluarkan fatwa.


Ulama Jahat


7. Riwayat Tentang Ulama Jahat:

Kita mempunyai banyak laporan dari Ahlul Bait yang menyatakan bahawa pada Akhir Zaman, para ulama akan menjadi orang yang paling buruk.

Diriwayatkan dari Rasulullah (SAWAS), beliau berkata:"Akan datang suatu masa kepada umatku di mana tidak ada yang akan tinggal dari Al-Quran kecuali tulisannya, dan tidak ada yang akan tinggal dari Islam kecuali namanya. Mereka akan dipanggil Muslim tetapi mereka sejauh-jauhnya dari Islam. Masjid-masjid mereka akan dipenuhi orang, tetapi kosong dari petunjuk yang benar. Para ulama di masa itu akan menjadi yang paling jahat di bawah langit; mereka telah menaburkan kekacauan dan kekacauan yang akan mereka tuai." [Al-Bihar**, jilid 52, m/s 190-190, hadis 21 (Versi Arab Dalam Talian)]

8. Riwayat Kedua:

Nabi (SAWAS) berkata kepada Ibn Masud:"… Wahai Ibn Masud, akan datang suatu masa apabila seseorang yang masih berpegang pada agamanya akan merasa seolah-olah dia memegang bara api di telapak tangannya. Oleh itu, dia harus bertindak seperti serigala, jika tidak dia akan dimakan oleh serigala. Wahai Ibn Masud, ulama dan ahli fikih mereka adalah pengkhianat yang jahat. Lebih buruk lagi, mereka adalah ciptaan Allah yang paling jahat dan begitu juga pengikut mereka, pengunjung mereka, orang yang berurusan dengan mereka, mencintai mereka, duduk dengan mereka dan menasihati mereka. Lihatlah ciptaan jahat Allah, api neraka menyusup melalui mereka dan mereka tuli, bisu dan buta dan tidak akan kembali. Kami akan menghimpunkan mereka pada Hari Kebangkitan dan menghimpit mereka dalam keadaan tuli, bisu dan buta kerana mereka milik neraka. Setiap kali api mulai padam, kami akan meningkatkan nyalanya, dan setiap kali kulit mereka masak, kami akan menggantikannya dengan kulit lain sehingga mereka merasakan penderitaan. Jika dilemparkan ke dalam api, mereka akan mendengar deru yang mengoyak dan api akan menyala hampir marah, setiap kali mereka ingin keluar daripadanya dengan perasaan sedih, mereka akan dilemparkan kembali ke dalamnya dan ditakdirkan untuk merasai azab yang teramat pedih. Di dalamnya mereka mempunyai helaan nafas tetapi di dalamnya mereka tidak mendengar.Wahai Ibn Masud, mereka mengaku mengikuti agamaku, sunnahku, jalanku, hukumnya tetapi mereka tidak ada kaitan dengan aku, dan aku tidak ada kaitan dengan mereka. Wahai Ibn Masud, jangan duduk bersama mereka di khalayak ramai! Jangan berikrar setia kepada mereka di pasar!..." [Ilzaam an Naaseb**, jilid 2, m/s 129 (Versi Arab Dalam Talian)]

Dilaporkan atas nama Nabi (SAW & Keluarganya), yang berkata:"Allah menurunkan wahyu kepada beberapa nabi-Nya: Katakanlah kepada mereka yang mempelajari ilmu fiqh bukan untuk tujuan agama, belajar bukan untuk tujuan beramal, dan mengejar kehidupan duniawi bukan untuk Akhirat; dan mereka yang tampil di hadapan manusia dalam pakaian domba namun hati mereka seperti serigala, kata-kata mereka lebih manis daripada madu, perbuatan mereka lebih pahit daripada aloe, menipu dan mempermainkan-Ku, bahwa Aku akan menimpakan kepada mereka suatu bencana yang akan membuat orang bijak kebingungan."[Bihar Al-Anwar, vol. 1, hal. 224, Iddat Ad-da’I, hal. 70]

Imam Ja'far Al-Sadiq (AS) berkata:"Apabila Al-Qa’im keluar untuk membalas dendam terhadap para ahli fiqh yang mengeluarkan fatwa tanpa ilmu, mereka dan pengikutnya akan mengalami penderitaan. Apakah agama itu tidak lengkap sehingga mereka harus melengkapinya? Apakah ia telah menyimpang sehingga mereka harus meluruskannya? Adakah orang-orang berniat menentang Allah sehingga mereka mentaatinya? Ataukah Allah memerintahkan mereka berbuat benar dan mereka tidak mentaatinya? Apakah Nabi yang terpilih (SAW) salah dalam menafsirkan apa yang diwahyukan kepadanya sehingga mereka memperingatkannya? Apakah agama itu tidak lengkap pada zamannya sehingga mereka melengkapinya? Atau adakah nabi lain datang setelahnya, dan mereka mengikutinya?"[Ilzam An-Naseb, vol. 2, hal. 200]

Imam Al-Baqir (AS) berkata:"Jika Al-Qa’im muncul dari Karbala dengan niat pergi ke Najaf ketika orang ramai di sekelilingnya, dia akan membunuh antara Karbala dan Najaf 16,000 faqih (ulama), dan orang-orang di sekelilingnya yang munafik akan berkata: 'Dia bukan dari keturunan Fatimah atau dia pasti akan bersikap belas kasihan kepada mereka.' Dan apabila dia memasuki Al-Najaf dan tinggal di sana semalaman, dia akan keluar dari pintu Al-Nukhaila dengan niat pergi ke makam Hud dan Saleh (AS), 70,000 orang dari Kufah akan menemuinya kerana mereka ingin membunuhnya, maka Mahdi akan membunuh mereka semua dan tidak seorang pun akan selamat daripadanya."[Majma al-Nurayn, Al-Marandi, hal. 345 (Versi Dalam Talian Bahasa Arab)]

Dalam buku Al-Yanabi’, disebutkan:"Apabila Al-Qa’im (AS) muncul, dia tidak akan mempunyai musuh yang jelas kecuali para ulama, khususnya. Dia dan pedang tidak akan dapat dipisahkan, kerana jika pedang tidak berada di tangannya, para ulama akan mengeluarkan fatwa yang memerintahkan pembunuhannya. Namun, Allah akan membawanya keluar bersama pedang serta kemurahan hati, sehingga mereka akan mematuhinya, takut, dan menerima pemerintahannya tanpa iman yang tulus sementara menyimpan ketidakpatuhan di dalam hati mereka."[Yanabi’ Al-Mawaddat, vol. 3, hal. 215 (Versi Dalam Talian Bahasa Arab)]

Dan inilah sebabnya mengapa Imam Ahmed Al-Hassan (AS) berkata:"Terhijab adalah mata yang tidak melihat kebenaran atau mengabaikannya. Apakah perangkap ini yang telah mereka buat untuk kamu jatuh ke dalamnya, wahai manusia? Adakah logik bahawa setiap kali kamu didorong ke arah membunuh seorang Nabi, atau pengganti, atau ulama yang bekerja keras, dan berjalan di samping ulama yang tidak bekerja keras dari kalangan penyesat? Kemudian apabila mereka menghapuskan dia, kamu menepuk dada dan menitiskan air mata serta menunjukkan penyesalan atas tindakan yang sangat buruk itu? Kemudian kamu ulangi perkara yang sama berulang kali, dan kamu mengikuti ulama yang tidak bekerja keras dari kalangan penyesat, dan ular yang sama menyengat kamu dari lubang yang sama setiap kali. Bangunlah wahai yang tidur. Bangunlah wahai yang mati. Adakah kamu tahu statusku dan status ulama yang sesat itu di lisan Yesus (AS)? Kemudian dengarlah perumpamaan ini daripada Yesus (AS): 'Ada seorang pemilik ladang anggur dan dia meninggalkannya di tangan pekerja-pekerjanya dan pergi mengembara. Kemudian terlintas dalam fikirannya untuk menghantar wakil-wakilnya untuk menuntut kembali ladang itu dan buah-buahnya, maka pekerja-pekerja itu membunuh wakil-wakilnya. Kemudian dia menghantar anaknya dan berkata, "Mereka pasti akan takut kepada anakku dan menyerahkan ladang dan buah-buahnya kepadanya." Tetapi apabila mereka melihat anaknya, mereka berkata, "Ini adalah satu-satunya anaknya dan dia adalah pewaris. Kita bunuh dia supaya ladang dan buah-buahnya tetap menjadi milik kita". Dan mereka yang merampas ladang itu adalah ulama yang tidak bekerja keras dan pemilik ladang itu adalah Imam Al-Mahdi (AS) dan wakil-wakil yang dia hantar adalah ulama yang bekerja keras yang dibunuh dan diusir. Manakala anaknya, dia adalah orang yang memanggil kamu, Bangunlah wahai yang tidur. Bangunlah wahai yang mati. Bangun. {Tidaklah sama yang hidup dengan yang mati. Sesungguhnya Allah memberikan petunjuk kepada siapa yang Dia kehendaki. Kamu tidak boleh membuat mereka yang berada di kubur mendengar.} Bangunlah wahai yang tidur. Bangunlah wahai yang mati, kerana ulama yang tidak bekerja keras ini demi dunia mereka, demi dunia Harun, ingin membunuh atau memenjarakan Musa Ibn Ja'far (AS). Bangunlah wahai yang tidur. Bangunlah wahai yang mati. Dan janganlah mengikuti dan berjalan bersama mereka ke jurang neraka. Kembalilah kepada Allah sebagaimana Dia Yang Maha Tinggi, dalam semua yang Dia lakukan dan sedang lakukan di Iraq dan dunia, ingin agar manusia di bumi memberi perhatian kerana mungkin mereka akan dibimbing kepada Kebenaran."[Imam Ahmed Al-Hassan (AS), Khutbah Haji]


Rujukan Dari Sumber Kristian:Dalam agama Kristian, konsep guru dan pengajar palsu merujuk kepada individu yang memutarbelitkan atau menyalah tafsir ajaran iman demi keuntungan atau agenda mereka sendiri. Para guru palsu ini memutarbelitkan Kitab Suci, mempromosikan doktrin berbahaya, atau mengeksploitasi pengikut mereka untuk kepentingan peribadi.

Dan kita mendapati ayat-ayat dalam Bible yang membincangkan tentang guru dan ulama palsu:

2 Timothy 4:3-4:"Kerana akan datang masanya ketika orang tidak akan lagi mendengar ajaran yang benar, sebaliknya mereka akan mengumpulkan ramai guru untuk mengatakan apa yang telinga mereka ingin dengar. Mereka akan memalingkan telinga mereka dari kebenaran dan beralih kepada mitos."

2 Peter 1-3:"Tetapi juga terdapat nabi-nabi palsu di kalangan orang-orang itu, seperti akan ada guru-guru palsu di kalangan kamu. Mereka secara diam-diam akan memperkenalkan ajaran sesat yang merosakkan, bahkan menyangkal Tuhan yang membeli mereka—membawa kehancuran yang cepat ke atas diri mereka sendiri. Ramai yang akan mengikuti tingkah laku bejat mereka dan menyebabkan jalan kebenaran menjadi cemar. Dalam ketamakan mereka, guru-guru ini akan mengeksploitasi kamu dengan cerita-cerita yang direka. Hukuman mereka telah lama tergantung di atas mereka, dan kehancuran mereka tidak tertidur."

1 Timothy 6:3-5:"Jika sesiapa mengajar sebaliknya dan tidak bersetuju dengan ajaran yang benar daripada Tuhan kita Yesus Kristus dan ajaran yang bertuhan, mereka sombong dan tidak memahami apa-apa. Mereka mempunyai minat yang tidak sihat terhadap kontroversi dan perbalahan tentang kata-kata yang menghasilkan iri hati, pertengkaran, perbincangan jahat, prasangka buruk dan gesekan berterusan di antara orang-orang yang berfikiran rosak, yang telah dirampas daripada kebenaran dan yang menganggap ketuhanan adalah alat untuk keuntungan kewangan."

Matthew 7:15:"Berjaga-jagalah terhadap nabi-nabi palsu. Mereka datang kepadamu dalam pakaian domba, tetapi secara batinnya mereka adalah serigala yang ganas."

Titus 1:10-11:"Kerana terdapat banyak orang yang memberontak, penuh dengan kata-kata yang tidak bermakna dan penipuan, terutamanya mereka yang dari kumpulan sunat. Mereka mesti dibungkam, kerana mereka mengganggu seluruh keluarga dengan mengajar hal-hal yang mereka tidak seharusnya ajarkan—dan itu demi keuntungan yang tidak jujur."

Hari ini kita mempunyai ramai guru palsu yang mengutamakan keuntungan material dan memanipulasi serta mengeksploitasi orang lain untuk kepentingan peribadi mereka, yang akhirnya membawa kepada kerosakan rohani dan penipuan. Mereka menggunakan bahasa yang halus dan meyakinkan untuk menipu pengikut mereka, membawa mereka jauh dari kebenaran dengan kata-kata pujian, dan memutarbelitkan atau menyalah tafsir ajaran Bible untuk memenuhi agenda mereka sendiri, menyesatkan orang lain.


Dan kerana ini, Imam Ahmed Al-Hassan (AS) berkata dalam buku ‘Anak Lembu:

Telah disebutkan dalam Injil:"Dan kemudian Yesus dengan kecaman yang sangat keras menegur orang-orang itu kerana mereka telah melupakan firman Tuhan, dan hanya mementingkan kesia-siaan; dia menegur para imam kerana kelalaian mereka dalam berkhidmat kepada Tuhan dan ketamakan mereka terhadap duniawi; dia menegur para ahli kitab kerana mereka mengajarkan doktrin yang sia-sia, dan meninggalkan hukum Tuhan; dia menegur para doktor kerana mereka menjadikan hukum Tuhan tidak bermakna melalui tradisi mereka. Dan dengan cara demikianlah Yesus berbicara kepada orang-orang itu, sehingga semuanya menangis, dari yang paling kecil hingga yang paling besar, memohon rahmat, dan meminta Yesus untuk berdoa bagi mereka; kecuali hanya para imam dan pemimpin mereka, yang pada hari itu membenci Yesus kerana telah berbicara demikian terhadap para imam, ahli kitab, dan doktor. Dan mereka merencanakan kematiannya, tetapi kerana takut kepada orang ramai, yang telah menerima dia sebagai nabi Tuhan, mereka tidak mengucapkan sepatah kata pun. Yesus mengangkat tangannya kepada Tuhan dan berdoa, dan orang-orang yang menangis berkata: 'Jadilah demikian, ya Tuhan, jadilah demikian.' Doa itu berakhir, Yesus turun dari kuil; dan hari itu dia meninggalkan Yerusalem, dengan banyak orang yang mengikutinya. Dan para imam bercakap buruk tentang Yesus di antara mereka."[Injil Barnabas, Bab 12]


Contoh Sejarah Ulama yang Tidak Bekerja

Salah satu contoh terburuk dari ulama jahat adalah golongan Farisi pada zaman Jesus. Farisi adalah ulama Yahudi yang menentang Jesus dan berusaha untuk menjatuhkan reputasinya dihadapan pelayanannya. Mereka menggunakan hukum Musa (AS) untuk menentang Jesus, sedangkan Jesus sendiri adalah hukum itu dan telah berkali-kali berusaha untuk menjebak-Nya, tetapi gagal! Jesus selalu membongkar agenda jahat mereka.

Farisi dan Saduki datang kepada Jesus dan menguji-Nya dengan meminta-Nya menunjukkan tanda dari langit. Ia menjawab, “Ketika malam tiba, kamu berkata, ‘Cuaca akan baik, kerana langit berwarna merah,’ dan di pagi hari, ‘Hari ini akan badai, kerana langit berwarna merah dan mendung.’ Kamu tahu bagaimana menafsirkan tanda di langit, tetapi kamu tidak dapat menafsirkan tanda zaman ini. Generasi yang jahat dan berzina mencari tanda, tetapi tidak akan diberikan tanda selain tanda Yunus.” Jesus kemudian meninggalkan mereka dan pergi. Ketika mereka menyeberangi danau, para murid lupa membawa roti. “Hati-hati,” kata Jesus kepada mereka. “Waspadalah terhadap ragi Farisi dan Saduki.” Mereka membincangkan hal ini di antara mereka dan berkata, “Ini kerana kami tidak membawa roti.”

Menyedari perbincangan mereka, Jesus bertanya, “Hai kamu yang kurang percaya, mengapa kamu berbicara di antara kalian tentang tidak memiliki roti? Apakah kamu masih tidak mengerti? Tidakkah kamu ingat lima roti untuk lima ribu orang, dan berapa banyak bakul yang kamu kumpulkan? Atau tujuh roti untuk empat ribu orang, dan berapa banyak bakul yang kamu kumpulkan? Mengapa kamu tidak mengerti bahawa aku tidak berbicara tentang roti? Tetapi waspadalah terhadap ragi Farisi dan Saduki.” Maka mereka memahami bahwa Dia tidak memberitahu mereka untuk waspada terhadap ragi yang digunakan dalam roti, tetapi terhadap ajaran Farisi dan Saduki.[Matius 16:1-12]

“Ketika Jesus berkata kepada orang ramai dan kepada murid-murid-Nya, ‘Ahli-ahli kitab dan Farisi duduk di tempat Musa. Oleh itu, lakukan dan amati apa yang mereka katakan kepada kamu, tetapi janganlah melakukan apa yang mereka lakukan. Kerana mereka mengajar, tetapi tidak mengamalkan. Mereka mengikat beban berat yang sukar dipikul dan meletakkannya di atas bahu orang, tetapi mereka sendiri tidak ingin bergerak sedikit pun. Mereka melakukan semua perbuatan mereka untuk dilihat oleh orang lain. Kerana mereka membuat filakteri mereka lebar dan hujung kain mereka panjang, dan mereka mencintai tempat kehormatan di majlis dan tempat duduk terbaik di rumah ibadat dan sapaan di pasar dan dipanggil rabbi oleh orang lain. Tetapi kamu tidak boleh dipanggil rabbi, kerana kamu mempunyai satu pengajar, dan kamu semua adalah saudara. Dan janganlah memanggil sesiapa di bumi sebagai bapa kamu, kerana kamu mempunyai satu Bapa, iaitu Dia yang di syurga. Dan janganlah dipanggil pengajar, kerana kamu mempunyai satu pengajar, iaitu Kristus. Yang terbesar di antara kamu akan menjadi pelayan kamu. Dan siapa yang mengangkat dirinya akan direndahkan, dan siapa yang merendahkan dirinya akan diangkat.

“Tetapi celakalah kamu, ahli-ahli kitab dan Farisi, orang-orang munafik! Kerana kamu menutup kerajaan syurga di hadapan orang. Kerana kamu tidak masuk, dan tidak membenarkan orang yang ingin masuk untuk masuk. Celakalah kamu, ahli-ahli kitab dan Farisi, orang-orang munafik! Kerana kamu berkeliling merentasi laut dan daratan untuk membuat seorang pengikut, dan apabila dia menjadi pengikut, kamu menjadikannya dua kali lebih anak neraka daripada dirimu sendiri.

“Celakalah kamu, pemimpin buta, yang berkata, ‘Jika seseorang bersumpah demi bait Allah, itu tidak ada apa-apanya, tetapi jika seseorang bersumpah demi emas bait Allah, dia terikat oleh sumpahnya.’ Hai kamu orang buta! Yang mana lebih besar, emas atau bait yang menjadikan emas itu suci? Dan kamu berkata, ‘Jika seseorang bersumpah demi altar, itu tidak ada apa-apanya, tetapi jika seseorang bersumpah demi persembahan yang ada di atas altar, dia terikat oleh sumpahnya.’ Hai kamu orang buta! Yang mana lebih besar, persembahan atau altar yang menjadikan persembahan itu suci? Jadi siapa yang bersumpah demi altar bersumpah demi altar itu dan segala sesuatu yang ada di atasnya. Dan siapa yang bersumpah demi bait bersumpah demi bait itu dan demi Dia yang bersemayam di dalamnya. Dan siapa yang bersumpah demi langit bersumpah demi takhta Tuhan dan demi Dia yang duduk di atasnya.

“Celakalah kamu, ahli-ahli kitab dan Farisi, orang-orang munafik! Kerana kamu mengenakan zakat atas daun pudina dan adas dan jintan, tetapi telah mengabaikan perkara-perkara yang lebih berat dari hukum: keadilan, belas kasihan dan kesetiaan. Ini yang sepatutnya kamu lakukan, tanpa mengabaikan yang lain. Hai kamu pemimpin buta, yang menyaring nyamuk dan menelan unta!

“Celakalah kamu, ahli-ahli kitab dan Farisi, orang-orang munafik! Kerana kamu membersihkan luar cawan dan piring, tetapi di dalamnya penuh dengan keserakahan dan kepuasan diri. Hai kamu Farisi buta! Pertama bersihkan bahagian dalam cawan dan piring, agar yang luar juga bersih.

“Celakalah kamu, ahli-ahli kitab dan Farisi, orang-orang munafik! Kerana kamu seperti kubur yang dicat putih, yang secara luaran nampak cantik, tetapi di dalamnya penuh dengan tulang-tulang orang mati dan segala kekotoran. Jadi kamu juga secara luaran nampak benar kepada orang lain, tetapi di dalamnya penuh dengan kemunafikan dan pelanggaran hukum.

“Celakalah kamu, ahli-ahli kitab dan Farisi, orang-orang munafik! Kerana kamu membina kubur para nabi dan menghias monumen orang-orang yang benar, dan berkata, ‘Jika kami hidup pada zaman nenek moyang kami, kami tidak akan mengambil bahagian dalam penumpahan darah para nabi.’ Dengan itu kamu bersaksi terhadap diri kamu sendiri bahawa kamu adalah anak-anak mereka yang membunuh para nabi. Oleh itu, penuhilah ukuran nenek moyangmu. Hai kamu ular, hai keturunan ular, bagaimana kamu akan terlepas dari hukuman neraka? Oleh itu, aku mengutus kepada kamu nabi-nabi dan orang-orang bijak dan ahli-ahli kitab, beberapa di antara mereka akan kamu bunuh dan disalib, dan beberapa di antara mereka akan kamu cambuk di rumah ibadatmu dan menganiaya dari kota ke kota, sehingga atasmu akan datang segala darah yang benar yang tertumpah di bumi, dari darah Habel yang benar hingga darah Zakaria, anak Barakhya, yang kamu bunuh antara tempat kudus dan altar. Sesungguhnya, aku berkata kepadamu, semua ini akan menimpa generasi ini.[Matius 23:1-36]

Bahkan Yohanes Pembaptis juga mengetahui tentang kejahatan mereka.Tetapi ketika ia melihat banyak Farisi dan Saduki datang ke tempat ia membaptis, ia berkata kepada mereka: “Hai kamu keturunan ular! Siapa yang memberi tahu kamu untuk melarikan diri dari kemarahan yang akan datang? Hasilkanlah buah yang sepadan dengan pertobatan. Dan janganlah menganggap kamu boleh berkata dalam hati kamu, ‘Kami mempunyai Abraham sebagai bapa kami.’ Aku berkata kepadamu, bahawa dari batu-batu ini Allah dapat membangkitkan anak-anak bagi Abraham. Palu sudah siap di akar pohon, dan setiap pohon yang tidak menghasilkan buah yang baik akan dipotong dan dibuang ke dalam api. “Aku membaptis kamu dengan air untuk pertobatan. Tetapi setelah aku ada seseorang yang lebih berkuasa daripadaku, yang sandal-Nya aku tidak layak untuk dibawa. Dia akan membaptis kamu dengan Roh Kudus dan api.[Matius 3:7-11]

Kita juga menemukan satu ayat yang sangat menarik yang menjelaskan mengapa Farisi tidak menerima Jesus.Murid-murid Yohanes memberitahunya tentang semua hal ini. Memanggil dua dari mereka, ia mengutus mereka kepada Tuhan untuk bertanya, “Apakah Engkau yang akan datang, atau haruskah kami mengharapkan orang lain?” Ketika mereka datang kepada Yesus, mereka berkata, “Yohanes Pembaptis mengutus kami kepada-Mu untuk bertanya, ‘Apakah Engkau yang akan datang, atau haruskah kami mengharapkan orang lain?’” Pada saat itu Yesus menyembuhkan banyak orang yang menderita penyakit, sakit dan roh jahat, dan memberi penglihatan kepada banyak orang yang buta. Jadi Ia menjawab kepada para utusan, “Kembalilah dan laporkan kepada Yohanes apa yang kamu lihat dan dengar: orang buta melihat, orang lumpuh berjalan, orang yang kusta disembuhkan, orang yang tuli mendengar, orang mati dibangkitkan, dan kabar baik diberitakan kepada orang miskin. Berbahagialah orang yang tidak tersandung kerana Aku.”

Setelah utusan Yohanes pergi, Yesus mulai berbicara kepada orang ramai tentang Yohanes: “Apa yang kamu pergi untuk lihat di padang belantara? Sebuah buluh yang ditiup angin? Jika tidak, apa yang kamu pergi untuk lihat? Seorang lelaki yang berpakaian indah? Tidak, mereka yang berpakaian mahal dan hidup dalam kemewahan tinggal di istana. Tetapi apa yang kamu pergi untuk lihat? Seorang nabi? Ya, aku berkata kepadamu, dan lebih daripada seorang nabi. Ini adalah orang yang dituliskan:

‘Aku akan mengutus utusanku di depanmu, yang akan mempersiapkan jalanmu di hadapanmu.’

“Aku berkata kepadamu, di antara mereka yang dilahirkan dari wanita tidak ada yang lebih besar daripada Yohanes; namun orang yang paling kecil dalam kerajaan Allah lebih besar daripada dia.”

(Semua orang, bahkan pemungut cukai, ketika mendengar perkataan Yesus, mengakui bahawa jalan Allah itu benar, kerana mereka telah dibaptis oleh Yohanes. Tetapi Farisi dan pakar-pakar hukum menolak tujuan Allah untuk diri mereka sendiri, kerana mereka tidak dibaptis oleh Yohanes.) [Lukas 7:18-30]

Dalam Tafsir Al-Qumi (penjelasan Al-Qumi):

(... Dan Samiri berada di barisan depan Musa ketika Allah telah menenggelamkan Firaun dan para pengikutnya, jadi dia melihat Jibril dan dia adalah seekor binatang dalam bentuk Ramaka (kuda yang diambil untuk pembiakan), jadi setiap kali dia [kuda itu] meletakkan kukunya di suatu tempat di bumi, tempat ini bergerak, jadi Samiri melihatnya dan dia adalah yang terbaik di antara sahabat-sahabat Musa a.s...) [Tafsir Al-Qumi: V2, Halaman 61-63]

Namun, kita semua tahu bahawa dia membantu membina lembu emas ketika Musa pergi dan mengabaikan Harun a.s. Dan ini bukanlah kejutan kerana terdapat banyak ayat dalam Kitab Bilangan menunjukkan bahawa rakyat menentang Musa dan Harun.

Imam Ahmad Al Hassan (Dari-Nya adalah Kedamaian) menyebut dalam Buku Anak Lembu,

“Dan dalam empat puluh malam itu, Samiri memanfaatkan ketiadaan Musa a.s, dan dia membuat lembu dari perhiasan, dan Samiri telah melemparkan sekepal tanah ini lembu yang diambil dari bawah kuk kuda Jibril a.s, jadi imej lembu itu mengembek seperti lembu, bermaksud suara seperti suara lembu yang hidup/sebenar. Musa a.s berkata:(Ya Tuhanku, lembu ini adalah dari Samiri, jadi suara itu dari siapa? Dia berkata: “Dari Aku,Ya Musa, kerana ketika Aku melihat mereka berpaling dari [meninggalkan]

Aku kepada Lembu, Aku ingin memberikan mereka lebih banyak Fitnah”) 

[Tafsir Al-Qumi: V2 Halaman 62, Bihar Al-Anwar: V13 Halaman 210, Kisah Para Nabi Al-Jazairi: Halaman 268]

Dan Samiri berkata kepada mereka inilah tuhanmu dan tuhan Musa a.s, bermaksud bahawa Tuhanmu telah muncul dalam Lembu!! Dan ramai di antara Bani Israel telah mempercayainya selepas mereka membantunya dalam membuat Lembu!!

Dan kita harus merenungkan peristiwa ini dalam Al-Quran dan [untuk] mempelajarinya, mungkin Allah akan memberi kita kehidupan orang-orang yang bahagia dan kematian syuhada, seperti yang dijanjikan utusan Allah sawas ketika mempelajari/memeriksa Al-Quran.

Dari Ismail Bin Abi Ziad, dari Ja’far Bin Mohammed dari ayahnya a.s dia berkata: Nabi sawas berkata: (Orang-orang Al-Quran berada dalam kedudukan yang lebih tinggi daripada manusia kecuali para nabi dan utusan, dan janganlah kamu memiskinkan orang-orang Al-Quran dan hak-hak mereka, kerana mereka mempunyai tempat/posisi dari Allah).[Tawab Al-A’mal dari As-Saduq: Halaman 99-100]

Jadi jika kamu memutuskan, Ô kekasih-kekasih, untuk mempelajari peristiwa ini, datanglah bersama saya untuk tertanya-tanya, siapakah Samiri? Dan adakah dia seorang ulama dari kalangan para ulama Bani Israel? Dan adakah dia seorang yang bertapa dan penyembah? Di mana: {Dia berkata: "Aku melihat apa yang mereka tidak lihat. Aku mengambil sekepal...} Surat Taha (20):96

Nampaknya dari konteks ayat itu bahawa dia melihat Jibril a.s atau perkara-perkara yang tidak terlihat; tiada seorang pun selain dia yang melihatnya. Kemudian, adakah Samiri seorang yang berjuang? Makna ini disebut dalam tafsiran ayat ini: {Laki-laki yang tergolong dalam komunitinya meminta pertolongan} Surat Al-Qasas (28):15, bahawa dia adalah Samiri, jadi jika ini benar, Samiri adalah seorang pejuang, pembunuh tentera zalim, Firaun di Mesir sebelum pengutusan Musa a.s.

Dalam Tafsir Al-Qumi (penjelasan Al-Qumi): (... Dan Samiri berada di barisan depan Musa ketika Allah telah menenggelamkan Firaun dan para pengikutnya, jadi dia melihat Jibril dan dia adalah seekor binatang dalam bentuk Ramaka (kuda yang diambil untuk pembiakan), jadi setiap kali dia [kuda itu] meletakkan kukunya di suatu tempat di bumi, tempat ini bergerak, jadi Samiri melihatnya dan dia adalah yang terbaik di antara sahabat-sahabat Musa a.s...) Tafsir Al-Qumi: V2, Halaman 61-63. Dan ini menunjukkan bahawa Samiri adalah seorang pemimpin dan di barisan hadapan sahabat-sahabat Musa a.s, dan tidak kurang daripada salah satu yang terbaik di antara sahabat Musa (saw).

Dan siapakah yang terlupa? Musa a.s, bermakna dia terlupa/mengabaikan Tuhannya di sini dan pergi ke gunung, jadi ucapan ini dari lidah Samiri. Dan hakikatnya adalah bahawa ini jauh [dari terjadi], kerana Bani Israel tahu bahawa Musa pergi ke gunung dengan perintah Allah, jadi yang terlupa akan menjadi Samiri, bermakna dia meninggalkan keimanan sebenar dan Tuhan Yang Benar, jadi ucapan ini dari Allah Yang Maha Tinggi. Dan apakah itu, apa yang jiwanya menghias untuknya? Hakikatnya ini adalah asal dari semua Fitnah (ujian), nafsu, ego, syaitan (l.a.) dan perhiasan emas dunia ini, jiwanya yang cenderung kepada kejahatan menghias untuknya bahawa dia lebih baik daripada Harun a.s, dan dia memberontak terhadapnya, tidak mematuhi perintahnya dan sombong, jiwanya menghias untuknya bahawa dia adalah seorang ulama, penyembah, ahli ibadah dan mungkin seorang pejuang, dan beberapa perkara yang tidak terlihat telah diwahyukan kepadanya, jadi dia lebih berhak memimpin Bani Israel dalam ketiadaan Musa a.s daripada Harun a.s, dan dia cemburu kepada Harun dan Musa a.s, jadi kesombongan telah menguasainya, dan hawa nafsu dan ego mengalahkannya, dan syaitan (l.a.) ingin dia terjerumus ke dalam jurang dan membuatnya sombong terhadap para Nabi yang besar a.s seperti dia (l.a.) sombong kepada Adam a.s, jadi syaitan (l.a.) telah memprovokasi dia dengan panggilannya, telah menggoda dia dengan godaannya dan telah menjangkiti dia dengan penyakitnya, jadi tabir-tapir turun pada cermin jiwa ketika dia menukarkan petunjuk kepada kesesatan, jadi dia tidak lagi melihat: {dan kamu melihat mereka memandangmu sedangkan mereka tidak melihat.} Surat Al-A’raf (7):198

Dan dia melupakan kebenaran dan Tuhan Yang Benar yang tidak terlihat oleh mata dan tidak dapat dipahami oleh khayalan, jadi dia kembali kepada jenis-jenis Syirik yang paling rendah, kepada persamaan. Jadi dia menghasilkan apa yang jiwanya sembunyikan, imej lembu yang mengembek seperti lembu, untuk menjadi ujian bahawa sebuah kaum, yang jiwanya telah menyembunyikan [ujian] sebelum kemunculannya, akan bersuka cita, dan mereka telah dijadikan untuk meminum lembu sebelum ia dibuat, jadi betapa banyak mereka menentang Musa dan Harun (a.s.), dan betapa banyak mereka menyakiti Musa a.s, {Dan ketika Musa berkata kepada kaumnya: 'Mengapa kamu menyakitiku, sedangkan kamu tahu bahawa aku adalah Utusan Allah yang dihantar kepada kamu' Tetapi ketika mereka berpaling, Allah menyebabkan hati mereka berpaling. Allah tidak pernah memberi petunjuk kepada orang-orang yang durhaka.} Surat As-Saf (61):5

Dan contoh lain seorang ulama yang tidak berfungsi adalah tidak lain daripada Iblis.

Kami menjumpai sebuah riwayat dari Ahlul Bayt (Dari-Nya adalah Kedamaian), di mana mereka menyatakan bahawa Ijtihad datang dari Iblis.

Ali ibn Ibrahim telah meriwayatkan dari ayahnya dari Ahmad ibn ‘Abd Allah al-’Aqili dari ‘Isa ibn ‘Abd Allah al-Qurashi yang telah berkata seperti berikut:‘Suatu ketika, Abu Hanifa datang menemui Imam Abu ‘Abd Allah (Dari-Nya adalah Kedamaian) yang berkata kepada Abu Hanifa, ‘Wahai Abu Hanifa, adakah kamu mengamalkan analogi seperti yang saya dengar? Abu Hanifa menjawab, ‘Ya, saya mengamalkan analogi.’ Imam kemudian berkata kepadanya, ‘Jangan amalkan; orang pertama yang menggunakan analogi adalah Iblis ketika dia berkata, “Ya Tuhanku, Engkau telah menciptakanku dari api dan menciptakan dia dari tanah.” Dia menganalogikan api dengan tanah. Jika dia telah membandingkan ‘نورية’ cahaya dalam Adam-as dan cahaya ‘النار’ api, dia akan belajar tentang perbezaan antara kedua cahaya itu dan kelebihan satu ke atas yang lain.’[Al-Kafi, Jilid 1, Ch. 19, h20]

Dan diketahui bahawa Iblis adalah Azazel, seorang malaikat berpangkat tinggi yang dekat dengan Allah dan memiliki semua pengetahuan dan merupakan pencipta alam material ini. Namun, dia tidak mematuhi perintah Allah untuk sujud kepada Adam a.s dan dia terjatuh dan semua pengetahuan itu tidak memberi manfaat kepadanya.

Imam Ahmed Al Hassan (Dari-Nya adalah Kedamaian) menyebut dalam Buku Lembu,

Ini adalah kisah Iblis, seorang yang menyembah dan mengetahui, yang terjatuh ke dalam jurang, kesombongannya membuatnya tersesat. Di dalamnya, ada pelajaran bagi seorang pelajar dan kenangan untuk diingat. Di mana para pelajar dan di mana ingatan?!

Sultan Para Mukmin (Dari-Nya adalah Kedamaian) berkata:(Pertimbangkan apa yang dilakukan oleh Allah kepada Iblis ketika Dia menggagalkan semua usaha dan usahanya yang lama. Dia menyembah Allah selama enam ribu tahun; tidak diketahui sama ada tahun dunia atau tahun akhirat dan semua ini hilang kerana kesombongan satu kali. Jadi siapa setelah Iblis yang melakukan dosa seperti itu terhadap Allah? Tidak, Allah tidak membiarkan seorang manusia masuk ke dalam Syurga dengan suatu perintah yang mana Dia mengeluarkan seorang malaikat darinya. Hukum Allah untuk penduduk langit dan penduduk bumi adalah sama. Allah tidak mengampuni seseorang yang telah melakukan haram.

Jadi waspadalah, wahai para penyembah Allah, bahawa penyakitnya akan menjangkiti kamu, dan dia memprovokasi kamu dengan kehinaannya dan membuat kamu pergi kepadanya dengan bantuan kuda dan manusia. Dia telah menjadikan anak panah “ancaman Allah” (ketaatan kepada Allah) perkara yang biasa untuk kamu, dan dia melempar kamu dari tempat yang dekat. Dia berkata: {Dia berkata, “Ya Tuhanku! Kerana Engkau telah menyesatkanku, pasti, aku akan menjadikan [kejahatan] tampak indah bagi mereka di bumi dan aku akan menyesatkan mereka semua.”} - Surat Al-Hijr (Kota Batu) 15:39

"... Dan mohonlah perlindungan kepada Allah dari suntikan kesombongan, sama seperti kamu memohon perlindungan dari bencana kehidupan. Jika Allah membiarkan salah satu dari hamba-hamba-Nya sombong, dia akan membiarkan para nabi dan orang-orang khusus-Nya ... mereka adalah orang-orang yang rentan. Allah telah menguji mereka dengan kelaparan dan kemiskinan, dan menimpakan mereka dengan perkara-perkara yang menegangkan. Dia juga menguji mereka dalam keprihatinan, dan menggoncang mereka dengan kesulitan. Musa, anak Imran, sekali masuk dengan saudaranya Harun a.s kepada Firaun dengan memakai pelindung besi yang terbuat dari wol dan tongkat di tangan mereka. Mereka memberinya dua pilihan, jika dia menjadi seorang Muslim, dia akan tetap sebagai raja dan kekayaannya akan selalu bersamanya. Jadi dia berkata: “Apakah kamu tidak terkejut ketika kedua ini memberi saya pilihan untuk tetap menjadi raja dan menyimpan kekayaanku, sedangkan mereka, seperti yang kamu lihat, dalam keadaan kemiskinan dan penghinaan? Mengapa Tuhan mereka tidak memberi mereka gelang-gelang terbuat dari emas jika mereka benar-benar kebenaran. (Memberikan emas kepentingan yang besar, dan tidak menghormati wol dan memakainya), jadi berhati-hatilah dari urgensi untuk menyakiti seseorang, dan mengambil waktu dan ketidakadilan yang parah, dan akibat buruk dari kesombongan sebagai itu adalah perangkap utama untuk Iblis, dan trik utamanya yang membungkus hati manusia sama seperti racun membungkus seluruh tubuh. Ia tidak pernah letih; juga tidak meninggalkan sesiapa, tidak seorang ulama untuk ilmunya, bahkan tidak seorang miskin dengan satu pakaiannya. Allah Yang Maha Tinggi tidak mengutuk orang-orang yang berada di hadapan kamu (dalam Al-Quran), Dia mengutuk mereka kerana mereka tidak mempromosikan kebajikan dan tidak mencegah kejahatan. Allah mengutuk orang-orang bodoh kerana menunggang dosa dan orang-orang yang toleran kerana tidak mencegah kejahatan. Kamu telah melebihi ikatan Islam dan telah memecahkan peraturannya dan telah menyelesaikan hukum-hukumnya. Dan aku pasti dari suatu umat yang tidak mengambil dari Allah celaan seorang pencela. Tanda-tanda pada tubuh mereka adalah tanda-tanda orang-orang yang benar, dan ucapan mereka adalah ucapan terbaik dari yang terpilih. Mereka tetap terjaga di malam hari dan berdoa pada siang hari untuk meningkatkan amalan baik mereka. Mereka sangat berpegang pada tali Al-Quran; mereka menghidupkan Sunnah Allah dan Sunnah Rasul-Nya. Mereka tidak menjadi sombong, mereka tidak berusaha untuk meningkat, mereka tidak menipu dan mereka tidak merosakkan hati mereka dengan kegilaan dan tubuh mereka dengan pekerjaan) - Nahj Al-Balagha: Al-Qasi’a



Catat Ulasan