إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُُطَهِّرَكُمْ أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا
(Sesungguhnya Allah hanya ingin menghilangkan kekotoran darimu, wahai Ahlul Bait, dan membersihkan kamu dengan suci-sesucinya ) 33:33
Hadis Al-Kisa, atau Riwayat Jubah, telah diriwayatkan dalam satu peristiwa Nabi Muhammad (SAW & keluarganya) berkumpul di dalam jubahnya bersama Ali, Hassan, Hussain, dan Fatimah (semoga kesejahteraan ke atas mereka semua). Dalam pertemuan yang bersejarah ini, baginda mengisytiharkan mereka sebagai Ahlul Bait yang tercinta. Dalam pertemuan suci ini, wahyu ilahi bahagian kedua dari ayat 33:33 dari Al-Qur'an Suci, yang dikenali sebagai Ayat al-Tathir atau Ayat Penyucian, telah di turunkan ke atas manusia oleh Allah. Melalui wahyu ini, Allah menyatakan penyucian-Nya terhadap Keluarga Nabi, yang terdiri daripada Ali, Hassan, Hussain, dan Fatimah (Daripada Mereka adalah Kesejahteraan), dengan demikian menerangi status mereka dengan secara mendalam bahawa mereka sebagai maksum. Riwayat yang berharga ini bukan sahaja menekankan kesucian hubungan kekeluargaan dalam Islam tetapi juga menekankan peningkatan spiritual yang tinggi kepada individu-individu yang mempunyai kemuliaan ini di sisi Allah.
Dengan Nama Allah, Yang Maha Pemurah, Lagi Maha Penyayang.
Jabir bin ‘Abd Allah al-Ansari meriwayatkan dari Ibu Fatimah al-Zahra’ (a), putri Nabi, semoga kesejahteraan ke atasnya:
Dia berkata, saya mendengar Fatimah (a) menceritakan bahawa ayahnya, Rasulullah, datang ke rumah saya suatu hari dan berkata kepada saya: "Salam sejahtera ke atasmu, Fatimah." Saya menjawab: "Dan sejahtera ke atasmu."
Kemudian beliau (Rasulullah) berkata: "Aku merasakan badanku lemah." Saya (Fatimah) berkata: "Semoga Allah melindungimu dari kelemahan, ayahanda."
Beliau berkata: "Fatimah, tolong ambil jubah Yaman dan tutupkan aku dengan itu." Maka, saya membawa jubah Yaman dan menutupnya dengan itu. Kemudian, saya memandangnya dan melihat wajahnya bersinar seperti bulan purnama dengan keagungan dan keindahan yang menakjubkan.
Setelah seketika, anak saya, Hasan, datang dan berkata: "Salam sejahtera ke atasmu, ibu."
Saya menjawab: "Dan sejahtera ke atasmu, wahai cahaya mataku, dan kesenangan hatiku."
Dia kemudian berkata: "Ibu! Saya menghidu wangi yang sangat menyenangkan dan asli seperti datuk saya, Rasulullah."
Saya menjawab: "Ya. Datukmu sedang berbaring di bawah jubah."
Hasan mendekati jubah dan berkata: "Salam sejahtera ke atasmu, datukku, Rasulullah; Bolehkah saya masuk ke dalam jubah denganmu?"
Beliau menjawab: "Dan sejahtera ke atasmu, anakku dan tuan punya kepada kolamku (Kawthar), kamu dibenarkan untuk masuk." Setelah seketika, Husayn datang dan berkata: "Salam sejahtera ke atasmu, ibu."
Saya menjawab: "Dan sejahtera ke atasmu, wahai cahaya mataku, dan kesenangan hatiku."
Dia (Husayn) kemudian berkata: "Ibu! Saya menghidu wangi yang sangat menyenangkan dan suci seperti datuk saya, Rasulullah."
Saya menjawab: "Ya. Datukmu dan abangmu sedang berbaring di bawah jubah."
Husayn melangkah ke arah jubah dan berkata: "Salam sejahtera ke atasmu, datukku, yang dipilih oleh Allah; Bolehkah saya masuk ke dalam jubah denganmu?"
Beliau menjawab: "Dan sejahtera ke atasmu, anakku dan syafaat bagi pengikutku, kamu dibenarkan untuk masuk." Maka, Husayn masuk ke dalam jubah bersama mereka.
Setelah seketika, Abu Al Hasan, 'Ali bin Abi Talib, datang dan berkata: "Salam sejahtera ke atasmu, wahai putri Rasulullah."
Saya menjawab: "Dan sejahtera ke atasmu, wahai ayah kepada Hasan, dan Amirul Mukminin."
Beliau kemudian berkata: "Fatimah! Saya menghidu wangi yang menyenangkan seperti datuk saya, Rasulullah."
Saya menjawab: "Ya. Dia berada di bawah jubah bersama dua anakmu." Jadi, Ali mendekati jubah dan berkata: "Salam sejahtera ke atasmu, Rasulullah; Bolehkah saya masuk ke dalam jubah denganmu?"
Beliau menjawab: "Dan sejahtera ke atasmu, saudaraku, pewarisku, penggantiku, dan pembawa panji-panjiku, kamu dibenarkan untuk masuk." Maka, Ali masuk ke dalam jubah bersama mereka.
Kemudian saya (Fatimah) melangkah ke depan dan berkata: "Salam sejahtera ke atasmu, ayahku, wahai Rasulullah; Bolehkah saya masuk ke dalam jubah denganmu?" Beliau menjawab: "Dan sejahtera ke atasmu, putriku, wahai sebahagian dari diriku; kamu dibenarkan untuk masuk." Maka, saya masuk ke dalam jubah bersama mereka.
Berkumpul di bawah jubah, ayah saya, Rasulullah, memegang kedua-dua hujung jubah dan mengangkat tangan kanannya ke arah langit dan berdoa: "Ya Allah, inilah orang-orang dalam Keluargaku (Ahlul Bait). Mereka adalah orang-orang yang dipercayai dan penyokongku. Daging mereka adalah dagingku dan darah mereka adalah darahku. Siapa pun yang menyakiti mereka, menyakitiku juga.
Siapa pun yang membuatkan mereka marah, membuatkanku marah juga. Aku berperang dengan sesiapa yang berperang dengan mereka. Aku berdamai dengan mereka,sesiapa yang berdamai dengan mereka. Aku adalah musuh kepada musuh mereka dan aku adalah sahabat kepada sahabat-sahabat mereka.
Mereka adalah dariku dan aku adalah dari mereka. Ya Allah! Curahkanlah Berkat-Mu, Kebaikan-Mu, Pengampunan-Mu dan keredhaan-Mu ke atasku dan ke atas mereka. Dan jauhkanlah kekotoran daripada mereka dan peliharalah mereka dalam keadaan suci."
Kemudian Tuhan, Allah Yang Maha Kuasa berkata: "Wahai para malaikat-Ku! Wahai Penduduk Langit-Ku, sesungguhnya, aku tidak menciptakan langit yang terbentang, bumi yang terhampar, bulan yang bercahaya, matahari yang terang, planet yang berputar, laut yang mengalir dan kapal yang belayar, melainkan untuk kecintaan kepada Lima ini yang terletak di dalam jubah."
Jibril, malaikat yang dipercayai, bertanya: "Siapa yang berada di bawah jubah?" Allah Yang Maha Kuasa menjawab: "Mereka adalah Keluarga Nabi dan aset Kenabian. Mereka adalah Fatimah, ayahnya, suaminya, dan dua anaknya."
Jibril berkata: "Wahai Tuhan, bolehkah saya terbang ke bumi untuk menjadi yang keenam di antara mereka?" Allah menjawab: "Ya. Kamu dibenarkan."
Jibril, yang dipercayai, mendekati dekat mereka dan berkata: "Salam sejahtera ke atasmu, wahai Rasulullah. Yang Maha Tinggi menyampaikan salamnya kepada kamu dan ucapannya: 'Demi Kehormatan dan Keagungan-Ku, wahai para malaikat-Ku! Wahai Penduduk Langit-Ku, sesungguhnya, aku tidak menciptakan langit yang terbentang, bumi yang terhampar, bulan yang bercahaya, matahari yang terang, planet yang berputar, laut yang mengalir dan kapal yang belayar, melainkan untuk diri kalian dan cinta terhadap kalian.' Allah telah memberiku izin untuk masuk ke dalam jubah dengan kalian. Bolehkah aku menyertai kamu, wahai Rasulullah?"
Nabi menjawab: "Dan sejahtera ke atasmu, wahai pembawa wahyu yang dipercayai! Kamu dibenarkan untuk masuk." Maka, Jibril masuk ke dalam jubah bersama kami dan berkata kepada ayah saya: "Allah menyampaikan wahyu-Nya kepadamu." Sesungguhnya, kehendak Allah adalah untuk menghilangkan kekotoran daripadamu, wahai Ahli Keluarga (Ahlul Bait) dan menyucikan kamu dengan suci sesucinya (penyucian yang sempurna)."
Kemudian Ali berkata kepada ayah saya: "Wahai Rasulullah, beritahu saya apakah maksud penting yang Allah berikan untuk berkumpul di bawah jubah ini?"
Nabi menjawab: "Demi Dia yang telah melantikku sebagai Nabi dan memilihku sebagai Utusan untuk keselamatan umat manusia. Bila-bila dan di mana sahaja majlis pengikut dan sahabat kami menyebut peristiwa ini, Allah akan memberikan kepada mereka Berkat dan Rahmat-Nya; malaikat akan mengelilingi mereka meminta pengampunan Allah atas dosa-dosa mereka sehingga majlis itu berpisah."
Maka Ali berkata: "Sesungguhnya, demi Tuhan Ka'bah! Kami dan pengikut kami adalah pemenang." Kemudian ayahanda saya menjawab: "Demi Dia yang telah melantikku sebagai Nabi dan memilihku sebagai Utusan untuk keselamatan umat manusia, bila-bila dan di mana sahaja orang-orang ini menyebut peristiwa ini, Allah akan menulis nama-nama mereka dalam buku yang agung di sisi-Nya."
Ahlul Kisa termasuk: Nabi Muhammad, Fatimah, Ali, Hassan, Hussein, dan juga malaikat Jibril (Daripada Mereka adalah Kesejahteraan).
Tetapi siapakah Jibril?
https://islamqa.org/hanafi/muftionline/114075/what-is-ruhul-qudus/
https://quranx.com/tafsirs/2.87
https://islamqa.info/en/answers/14403/who-is-the-holy-spirit
Diketahui bahawa Jibril adalah malaikat wahyu dan orang Sunni menganggapnya sebagai Ruh ul Qudus
Apakah lagi yang Al-Quran katakan tentang ini?
“Kepada Musa Kami berikan Kitab dan mengutuskan pengganti rasul-rasul selepasnya. Kami berikan kepada Isa, anak Maryam, tanda-tanda yang jelas dan menguatkannya dengan Ruhul Qudus. Tetapi, setiap kali seorang rasul datang kepada kamu dengan sesuatu yang kamu tidak inginkan, kamu menjadi angkuh, memanggil sebahagian mereka pembohong dan membunuh yang lain.” - Surah Al-Baqarah, Ayat 87
“Apabila Allah berfirman: Wahai Isa, anak Maryam! Ingatlah akan nikmatKu kepada kamu dan kepada ibumu; bagaimana Aku menguatkan kamu dengan Ruhul Qudus, sehingga kamu berbicara kepada manusia dalam buaian dan ketika dewasa; dan bagaimana Aku mengajarkan kamu Kitab dan Hikmah dan Taurat dan Injil; dan bagaimana kamu membentuk dari tanah liat seakan-akan burung dengan izinKu, kemudian kamu menghembuskan kepadanya dan ia menjadi burung dengan izinKu, dan kamu menyembuhkan orang yang buta sejak lahir dan kusta dengan izinKu; dan bagaimana kamu menghidupkan orang yang mati dengan izinKu; dan bagaimana Aku menahan Bani Israel dari (membahayakan) kamu ketika kamu datang kepada mereka dengan bukti-bukti yang jelas, dan mereka yang tidak beriman berkata: Ini tidak lain hanyalah sihir.” - Surah Al-Maidah, Ayat 110
“Itulah para rasul! Kami lebih memuliakan sebahagian daripada mereka kepada yang lain; kepada sebahagian mereka Allah berbicara (secara langsung); yang lain diangkat ke darjat (kehormatan); dan kepada Isa anak Maryam, Kami memberikan bukti-bukti yang jelas dan menguatkannya dengan Ruhul Qudus.” - Surah Al-Baqarah, Ayat 253
Katakanlah, “Ruhul Qudus telah menurunkannya dari Tuhanmu dengan kebenaran untuk menenangkan orang-orang yang beriman, dan sebagai petunjuk serta khabar gembira bagi mereka yang berserah kepada Allah.” - Surah An-Nahl, Ayat 102
Memandangkan diketahui bahawa Ar-Ruhul Qudus (“Ruh Suci”) adalah Jibril, setiap kali dalam Al-Quran Ruh Suci disebutkan, ia selalu berkait dengan Isa.
Dan kami mempunyai bukti dari teks gnostik di mana Isa (AS) mengatakan bahawa dia adalah Jibril. Kami membaca dalam Surat Para Rasul, ayat 14:
Dan Aba Al-Sadiq (AS) telah membuat satu episod yang membuktikan bahawa Isa (AS) adalah Jibril.
Isa adalah MALAIKAT Jibril, Malaikat Wahyu | عيسى هو ملاك الوحي
Di samping menunjukkan bahawa Isa juga meramalkan kemunculan Ahlul Bait (AS) selepasnya.
Isa & Ahlul Bait | وعد عيسى أن آل البيت سيأتون
Dan kami dapati dalam Goal of the Wise:
Imam Ahmad Al-Hassan (MSWR) berkata, “Tiada perbezaan antara Isa (AS) dan Al-Husayn anak Ali (AS) dalam pangkat.” Kami tahu bahawa Isa (AS) adalah Jibril (AS), yang merupakan anggota keenam di bawah jubah (Ahlul-Kisaa). Bagi mereka yang tidak biasa dengan insiden ini, berikut adalah petikan dari riwayat peristiwa oleh Fatimah Al-Zahra (AS):
“Allah berfirman: ‘Wahai para malaikatKu! Wahai penghuni langit! Aku telah menciptakan langit yang terbentang ini, bumi yang terhampar, bulan yang bercahaya, matahari yang bersinar, planet yang berputar, lautan yang berombak dan perahu yang terapung demi kasih dan cinta kepada lima orang ini yang berada di dalam jubah.’ Mendengar ini, malaikat Jibril bertanya: ‘Wahai Tuhanku! Siapakah mereka yang berada di dalam jubah?’ Tuhannya berkata: ‘Mereka adalah Ahlul-Bait Nabi dan harta kekayaan Kenabian. Mereka adalah Fatimah, ayahnya, suaminya dan kedua putranya.’ Jibril berkata: ‘Wahai Tuhanku! Beri aku izin juga untuk turun ke bumi dan menyertai mereka sebagai yang keenam di dalam jubah.’ Tuhannya berkata: ‘Kamu dibenarkan.’ Maka Jibril, malaikat agung, turun ke bumi dan berkata: ‘Wahai Nabi Allah! Kesejahteraan atasmu. Tuhan Yang Maha Pemurah, Allah Yang Maha Kuasa menghantar Salam-Nya kepadamu untuk memberikan kepadamu Rahmat dan Belas Kasihan-Nya dan berkata: ‘Dengan Rahmat dan Keagungan-Ku! Aku telah menciptakan langit yang terbentang ini, bumi yang terhampar, bulan yang bercahaya, matahari yang bersinar, planet yang berputar, lautan yang berombak dan perahu yang terapung demi kasih dan cinta kepada kamu.’ Dan Tuhan, Yang Maha Kuasa telah memberiku izin untuk bergabung dengan kamu di dalam jubah, wahai Rasulullah! Bolehkah aku masuk dan bersamamu?’ Nabi yang Suci menjawab: ‘Wahai pembawa wahyu ilahi! Kesejahteraan juga atasmu. Ya, kamu boleh masuk.’ Kemudian Jibril juga masuk ke dalam jubah. Selepas itu, dia berbicara kepada ayahku: ‘Allah menghantar wahyu kepada kamu dan berkata: ‘Sesungguhnya kehendak Allah adalah untuk menjauhkan kamu dari kekotoran (dan kelemahan), wahai Ahli Keluarga (Ahlul-Bait) dan menjadikan kamu benar-benar suci.’” - Al-Asrar Al-Fatimiyah, Shaikh Mohammed Fadhil Al-Masudi, ms. 184
Memandangkan telah dinyatakan bahawa Jibril adalah Isa (AS), kami tahu bahawa Isa adalah anggota Ahli Jubah (Ahlul-Kisaa) yang telah dihormati dan disucikan dari segala kekotoran atau ilham syaitan.
- Goal of the Wise, Pintu 27
Ali Ibn Mohammed meriwayatkan dari Sahl Ibn Ziyad dari Musa Ibn al-Qasim Ibn Mu‘awiyah dan Mohammed Ibn Yahya dari al-‘Amrakiy Ibn Ali yang semuanya dari Ali Ibn Ja’far dari Abul Hassan Musa (AS) yang berkata: “Abu Abdallah (AS) telah berkata, ‘Allah (SWT) menciptakan kami dan Dia menjadikan penciptaan kami yang terbaik [dari semua penciptaan]. Dia membentuk kami dan menjadikan bentuk kami yang terbaik [dari semua bentuk]. Dia menjadikan kami sebagai penyimpan harta langit dan bumi-Nya. Demi kami [sahaja] pokok berbicara, melalui ibadah kami Allah (swt) disembah. Sekiranya kami tidak wujud, Allah tidak akan disembah.” - Al-Kafi Jilid 1, Buku 4, Bab 11, Hadith 6
Ali ibn Ibrahim telah meriwayatkan dari ayahnya dari Hammad ibn ‘Isa dari Ibrahim ibn ‘Umar al-Yamani dari Sulaym ibn Qays al-Hilali dari Amir al-Mu’minin (a.s) yang telah berkata: “Allah, Yang Maha Suci, Yang Maha Tinggi, telah membersihkan kami, memberikan perlindungan kepada kami dari dosa-dosa, menjadikan kami sebagai saksi terhadap perbuatan makhluk-Nya dan memberikan kami kuasa ilahi di bumi. Dia menjadikan kami bersama Al-Quran yang suci dan Al-Quran yang suci bersama kami. Kami tidak berpisah dari Al-Quran dan Al-Quran tidak berpisah dari kami.” - Al-Kafi Jilid 1, Buku 4, Bab 9, Hadith 5