PEMBUKTIAN BAHAWA NABI MUHAMMAD SAWAS MENINGGALKAN WASIAT



Isu Wasiat & Musibah Tragedi Khamis

  • Adakah Nabi SAWAS meninggalkan Wasiat? 
  • atau Adakah Baginda SAWAS tidak meninggalkan Wasiat akibat bantahan Umar dan beberapa sahabat? 

[A] Kewajipan Menulis Wasiat

Pertama: Terdapat ayat “Muhkam” yang jelas dalam Al-Quran yang jelas menyatakan bahawa menulis Wasiat adalah satu kewajipan.

{Diwajibkan atas kamu apabila seseorang di antara kamu didatangi ajal maut, jika dia meninggalkan KEBAIKAN (malangnya para ulamak Sunni menterjemahkan kepada harta/kekayaan) hendaklah dia berwasiat untuk ibu bapa dan kaum kerabat dengan cara yang ma'ruf, sebagai kewajipan atas orang-orang yang bertakwa.} Surah Al-Baqarah, ayat 180

Jelas sekali para ulamak Sunni terutamanya, telah memutarbelitkan tafsiran dan terjemahan ayat ini, dan kita akan membincangkannya kemudian. Buat masa ini, apa yang penting dalam ayat ini ialah ia jelas menyatakan bahawa menulis Wasiat adalah kewajipan ke atas orang yang beriman dan soleh.

Malah, para ulamak telah pun ada menyebutnya dalam kitab mereka sendiri! Di dalam Tafsir Al-Tabari halaman 124 disebutkan:

Berkenaan dengan firman Allah: {Diwajibkan atas kamu apabila kematian datang kepada salah seorang di antara kamu, jika dia meninggalkan kebaikan (maka hendaklah) dia berwasiat untuk ibu bapa dan kaum kerabat dengan cara yang ma'ruf - satu kewajipan atas mereka yang beriman dan soleh.}

Kalimah “khairon” dalam ayat surah Al-Baqarah, ayat 180, bermaksud kebaikan dan bukannya harta/kekayaan . Sila rujuk semua kamus bahasa Arab-Melayu dan saksikan sendiri. Para ulamak telah memesongkan maksud sebenar ayat ini untuk menafikan bahawa Nabi SAWAS meninggalkan wasiat.

Ketahuilah bahawa ia adalah perintah ke atas kita dan telah diwajibkan, sebagaimana firman-Nya: {Diwajibkan ke atas kamu berpuasa...}. - Surah Al-Baqarah, ayat 183.

Sebagaimana semua orang bersetuju bahawa orang yang meninggalkan puasa sedangkan dia mampu, telah meninggalkan kewajipannya terhadap Allah, begitu juga orang yang tidak meninggalkan wasiat kepada ibu bapa dan kerabatnya, dia juga telah meninggalkan kewajipan terhadap Tuhan Yang Maha Perkasa.


Oleh itu, jika menulis Wasiat adalah suatu perintah Tuhan yang amat jelas, apakah masuk akal bahawa Nabi SAWAS tidak akan menulisnya hanya kerana Umar membantah dan memberitahu bahawa Baginda SAWAS tidak perlu menulisnya??!!

Kedua: Allah menyatakan bahawa orang-orang yang dimurkai Allah, mati tanpa menulis Wasiat

{Mereka tidak menunggu melainkan satu pekikan (secara mengejut) yang akan membinasakan mereka semasa mereka leka bersengketa (dalam urusan duniua mereka). Maka dengan itu, mereka tidak berpeluang membuat wasiat terakhir dan tidak dapat sempat kembali kepada keluarga mereka} - Surah Yasiin, ayat 49-50

Para ulamak telah menafsirkan ayat ini di dalam kitab-kitab mereka dengan menghuraikan bahawa orang-orang yang dimurkai Allah ini tidak boleh dan tidak sempat menulis Wasiat, seperti dalam Tafsir Al-Jalalain (Jalal ad-Din Al-Maḥalli dan Jalal ad-Din Assiouti) halaman 443, Tafsir Al-Baghawi halaman 21). Ini bermakna mereka akan mati mengejut dan tidak dapat menulis Wasiat mereka

Oleh itu, jika mati tanpa menulis wasiat adalah sunnah bagi orang-orang kafir, bagaimana mungkin Nabi SAWAS wafat dengan nasib yang sama?

Terdapat riwayat yang turut membuktikan perkara ini. Di dalam Majma'a AlZawa'ed jilid 10, halaman 8, no. hadis 7146 :

Anas bin Malik berkata: “Kami pernah bersama Rasulullah SAWAS dan seorang lelaki datang kepadanya dan berkata: Wahai Rasulullah, si fulan telah meninggal. Baginda bersabda: Bukankah dia bersama kita sebelum ini? Mereka berkata: Ya. Baginda bersabda: Maha Suci Allah, (nadanya seolah-olah marah). Orang yang kekurangan itu ialah orang yang tidak diberi peluang untuk membuat Wasiatnya."

Hadis ini sesuai dengan ayat tersebut, menyatakan bahawa sesiapa yang mati tanpa membuat Wasiat terakhir adalah satu bentuk kemurkaan Ilahi ke atasnya. Apakah ini kesnya dengan Nabi SAWAS? Adakah Baginda wafat dengan kemurkaan Allah kepadanya??!!!

Ketiga: Tercatat di dalam Shahiihain (hadis-hadis yang dinilai sebagai sahih) bahawa Nabi memerintahkan agar wasiat wajib ditulis.

[1] Diriwayatkan daripada Abdullah ibn Umar bahawa Rasulullah bersabda, "Diharamkan bagi seorang Muslim yang mempunyai sesuatu untuk diwasiatkan tetapi  membiarkan selama dua malam tanpa menulis wasiat terakhirnya dan disimpan bersamanya."

Hadis ini terdapat dalam kedua-duanya:

  Sahih Bukhari, no. hadis 2738:    https://sunnah.com/bukhari:2738
  Sahih Muslim, no. hadis 1627a:   https://sunnah.com/muslim:1627
  Sahih Muslim, no. hadis 1627d  https://sunnah.com/muslim:1627d

Abdullah bin Umar berkata: “Sejak saya mendengar Rasulullah SAWAS bersabda demikian, saya tidak pernah bermalam tanpa wasiat saya (ditulis) bersama saya”.

Oleh itu persoalannya, adakah anak Umar lebih mementingkan agama daripada Nabi sendiri?! Jika dia telah ditulis Wasiatnya maka pasti Nabi juga menulis Wasiatnya.

Jika kita mengikuti para ulamak dan mendakwa bahawa Nabi SAWAS tidak menulis Wasiat, maka pada dasarnya kita mengatakan bahawa Nabi SAWAS tidak melakukan apa yang Baginda dia sendiri katakan, dan betapa ini dibenci Tuhan!! Wahai umat Islam, yang beriman bahawa Nabi adalah ‘sebaik-baik ciptaan’, bagaimanakah ‘sebaik-baik ciptaan’ dapat melakukan perkara yang dibenci Allah?!

Wahai orang-orang yang beriman, mengapa kamu mengatakan apa yang tidak kamu melakukannya? Amat besar kebenciannya di sisi Allah, ke atas kamu yang mengatakan apa yang kamu tidak melakukannya. Surah As-Saf, ayat 2-3.

Dalam hadis lain, Sahih Muslim, no. hadis 1630 https://sunnah.com/muslim:1630

[2]Abu Hurairah meriwayatkan bahawa seseorang berkata kepada Rasulullah ï·º: “Ayahku meninggal dunia dan meninggalkan wang tanpa berwasiat mengenainya. Adakah dia akan dibebaskan daripada beban dosanya jika saya bersedekah untuknya? Baginda (Nabi SAWAS) berksabda: Ya”.


Hadis ini jelas menunjukkan bahawa sesiapa yang mati tanpa menulis Wasiat telah mati berdosa!

Semua ini adalah bukti bahawa Nabi TENTULAH TELAH MENULIS WASIAT. Oleh itu bilakah Baginda telah cuba menulisnya?

[B] Peristiswa Tragedi Khamis : Nabi berhasrat menulis Wasiat

Di dalam kitab Siyar Aa’lam Al-Nobalaa’ (Shams El-Din Al-Thahabi) jilid 10 halaman 92, beliau menulis:

(Dan inilah yang ada di antara tangan kita dan di kalangan ulamak kita, oleh itu hendaklah ia ditutup dan disembunyikan, malah hendaklah dimusnahkan agar hati menjadi suci dan dapat mencintai para sahabat dan mengucapkan “semoga Allah gembira dengan mereka”, jadi ia mesti disembunyikan daripada orang ramai …)

Sahih Muslim, no. hadis 1637b:        https://sunnah.com/muslim:1637b

Ibnu Abbas berkata: “Hari Khamis, dan hari itu adalah hari Khamis! Kemudian air matanya mula mengalir sehingga saya melihatnya di pipinya seolah-olah ia adalah untaian mutiara. Dia (perawi) berkata bahawa Rasulullah (ï·º) bersabda: Bawalah kepadaku lembaran dan bekas dakwat, supaya aku menulis untukmu suatu dokumen yang kamu tidak akan sesat selepas itu. Mereka berkata: Rasulullah (ï·º) dalam keadaan tidak sedarkan diri.” (SEBENARNYA DALAM BAHASA ARAB, KALIMAH :  ÙŠÙ‡Ø§Ø±DI DALAM HADIS INI BERMAKSUD “MENGIGAU” DAN BUKANNYA “TIDAK SEDARKAN DIRI” SEBAGAIMANA DITERJEMAHKAN PARA ULAMAK)

Sahih Bukhari, no. hadis 7366:          https://sunnah.com/bukhari:7366

Sahih Muslim, no. hadis 1637c:        https://sunnah.com/muslim:1637c

Ibnu Abbas meriwayatkan: Ketika waktu kewafatan Rasulullah (ï·º) semakin dekat, terdapat beberapa orang lelaki di dalam rumah, dan di antara mereka ada Umar bin Al-Khatttab, Nabi (ï·º) bersabda, “Marilah aku menulis untuk kamu suatu penulisan yang kamu tidak akan sesat selama-lamanya." Umar berkata, "Nabi (ï·º) sakit parah, dan kita memiliki Al-Qur'an, maka cukuplah Kitab Allah untuk kita." Orang-orang di dalam rumah itu berbeza pendapat dan berselisih. Di antara mereka ada yang berkata, "Mendekatlah, supaya Rasulullah  ï·ºmenuliskan untukmu suatu penulisan yang kamu tidak akan sesat setelahnya," sementara sebagian mereka mengatakan apa yang dikatakan Umar. Apabila mereka membuat banyak kebisingan dan berselisih pendapat di hadapan Nabi, Baginda bersabda kepada mereka, "Pergilah dan tinggalkan aku." Ibnu Abbas pernah berkata, " Adalah merupakan malapetaka besar (tragedi besar) bahawa perselisihan dan kebisingan mereka menghalang Rasulullah (ï·º) daripada menulis peulisan itu untuk mereka.

Sahih Bukhari, hadis 3053:         https://sunnah.com/bukhari:3053

Ibnu Abbas berkata, "Hari Khamis! Apakah (perkara besar) yang berlaku pada hari Khamis!" Kemudian dia mula menangis sehingga air matanya membasahi kerikil tanah. Kemudian dia berkata, "Pada hari Khamis penyakit Rasulullah  ï·ºbertambah buruk dan Baginda bersabda, "Ambilkan kepadaku bahan-bahan penulisan supaya aku dapat menulis kepada kamu sebuah penulisan yang kamu tidak akan sesat selepas itu." Orang ramai (yang hadir di sana) berselisih pendapat dalam perkara ini dan (seharusnya) manusia tidak boleh berselisih di hadapan seorang nabi. Mereka berkata, "Rasulullah (ï·º) sakit tenat (mengigau). Nabi (ï·º) berkata, "Biarkanlah aku, kerana keadaanku sekarang lebih baik daripada apa yang kamu seru kepadaku." Nabi (ï·º) di ranjang kematiannya, memberi tiga perintah dengan berkata, "Usir orang kafir dari Semenanjung Arab, hormati dan berikan hadiah kepada perwakilan asing sebagaimana kamu melihat saya berurusan dengan mereka." Saya terlupa yang (perintah) ketiga.".

Bagaimana mungkin seorang perawi yang meriwayatkan perkara penting seperti Wasiat Nabi boleh melupakan salah satu perkara itu? Menurut mereka, Nabi membuat Wasiat termasuk 3 perkara utama, namun perawi terlupa salah satu daripadanya!!!

Riwayat yang sama terdapat dalam Sahih Muslim, dan ia dengan jelas menyatakan bahawa perawi "berdiam diri berkenaan perkara ketiga":

Sahih Muslim, no. hadis 1637a:        https://sunnah.com/muslim:1637a

Khamis, (dan kemudian dia berkata): Apakah hari Khamis ini? Dia kemudian menangis sehingga air matanya membasahi kerikil. Aku berkata: Ibnu Abbas, apakah (pentingnya) tentang hari Khamis itu? Dia (Ibnu Abbas) berkata: Penyakit Rasulullah (ï·º) semakin serius (pada hari itu), dan Baginda bersabda: Marilah kepadaku, supaya aku menulis untuk kamu satu penulisan supaya kamu tidak tersesat selepasku. . Mereka (sahabat di sekelilingnya) berselisih, perselisihan tidak dibenarkan di hadapan seorang Nabi. Mereka bertanya: Bagaimana keadaannya (Rasulullah)? Adakah dia tidak sedarkan diri (adakah dia mengigau)? Ambil pengajaran daripada Baginda (tentang inii). Dia (Nabi SAWAS bersabda: Tinggalkan aku. Aku berada dalam keadaan yang lebih baik (daripada keadaan di mana kamu berselisih). Aku berwasiat tentang tiga perkara: Usir orang-orang musyrik dari Jazirah Arab; tunjukkan keramahan kepada delegasi (asing) sebagaimana aku pernah menunjukkan keramahan kepada mereka. Dia (perawi) berkata: Dia (Ibnu Abbas) berdiam diri terhadap perkara ketiga, atau dia (perawi) berkata: Tetapi saya lupa itu.

Hadis ini disebutkan melalui sanad yang lain.

Semua hadis ini membuktikan bahawa Nabi ingin menulis Wasiatnya. Baginda ingin menulis satu kenyataan untuk Ummah agar berpegang teguh, agar mereka TIDAK SESAT SELEPAS KEWAFATANNYA. Walau bagaimanapun, sebahagian sahabat cuba menghalang Nabi daripada menulis Wasiatnya pada hari itu, dengan memberi alasan bahawa Baginda SAWASdalam kesakitan dan mengigau!! Bukankah Al-Quran mengatakan bahawa "Sahabat kamu (maksudnya Muhammad)" tidak sesat dan tidak terpesong dan dia tidak bercakap di atas fikiran dan pendapatnya sendiri, tetapi semua yang dia katakan adalah wahyu?!!

[C]Apakah tindakan mereka menghalang Nabi daripada menulis Wasiatnya tindakan mereka yang bertaqwa (dengan mendakwa bahawa mereka takut Baginda mengalami kesakitan yang teruk dan dia mengigau)?

Apabila Umar berkata: "Cukuplah kitab Allah untuk kami", apakah itu sebenarnya perbuatan yang bertaqwa? Nabi meminta mereka membawa kepadanya alat-alat tulis untuk menulis satu penyataan dan Umar menjawab "Nabi mengigau" (ketepikan andaian bahawa dia (Umar) berniat menjaga Nabi kerana kesakitan yang memburuk, seperti yang dikatakan ulamak). Apabila Nabi memerintahkan sesuatu, ia adalah perintah dan kewajiban bagi mereka yang digelar "para sahabat" untuk tunduk dan mengikut perintah itu dengan serta-merta.

Malah, mari kita lihat apa yang Al-Quran memberitahu kita tentang perkara ini. Adakah Nabi benar-benar bercakap atas fikirannya sendiri? Betulkah perbuatan Umar ini benar? Adakah dia (Umar) telah mengikuti apa yang diperintahkan oleh AlQuran kepada orang yang beriman?

Demi bintang apabila ia turun.

Sahabatmu [iaitu, Muḥammad] tidaklah menyeleweng dan tidak pula sesat,

Dia juga tidak bercakap mengikut kecenderungan dan pendapatnyanya sendiri.

Segala yang diperkatakan itu tidak lain hanyalah wahyu yang diturunkan kepadanya [Surah Al-Hasy 53:1-4]

Apa sahaja yang diberikan Rasul kepadamu, terimalah. Dan apa saja yang dilarangnya, tinggalkanlah. Dan bertakwalah kepada Allah. Sesungguhnya Allah amat berat siksa-Nya.

 Surah An-Nisa, ayat 59:

Hai orang-orang yang beriman, taatlah kamu kepada Allah dan taatlah kamu kepada Rasul-Nya, dan ulil amri di antara kamu.

Surah Aal-Imran, ayat 31:

Katakanlah, (Wahai Nabi) “Jika kamu ‘sungguh-sungguh’ mencintai Allah, maka ikutilah aku; Allah akan mengasihi kamu dan mengampuni dosa-dosa kamu. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.

Surah Al-Anfal, ayat 20, 24:

Wahai orang-orang yang beriman, taatlah kamu kepada Allah dan Rasul-Nya dan janganlah kamu berpaling daripada-Nya, sedang kamu mendengar (perintah-Nya)

Wahai orang-orang yang beriman, sahutlah seruan Allah dan seruan Rasul apabila Rasul menyeru kamu kepada sesuatu yang memberi kehidupan kepada kamu...

Semua ayat-ayat ini menunjukkan bahawa para sahabat telah menzalimi diri mereka sendiri apabila mereka tidak mentaati Rasulullah. Sungguh tidak adil bagi Umar untuk membantah Nabi, dan menghalangnya daripada menulis wasiat pada hari itu. Ayat ini dengan jelas menyatakan betapa dia telah terdosa besar:

Surah Al-Ahzab, ayat 36:

Tidaklah patut bagi laki-laki yang mukmin dan tidak pula bagi perempuan yang mukmin, apabila Allah dan Rasul-Nya telah menetapkan suatu ketetapan, akan ada bagi mereka pilihan (yang lain) tentang urusan mereka. Dan barangsiapa mendurhakai Allah dan RasulNya, maka sesungguhnya ia telah sesat, sesat yang nyata.

Terdapat juga hadis yang jelas menyatakan bahawa tidak ada sesuatu yang mendekatkan kita kepada syurga melainkan apa yang diperintahkan oleh Rasulullah.

As-Silsilah As-Sahihah, no. hadis 2866

Rasulullah SAWAS bersabda: “Tiada sesuatu yang mendekatkan kamu kepada syurga melainkan apa yang aku perintahkan kamu melakukannya, dan tiada yang mendekatkan kamu kepada api neraka melainkan apa yang aku melarang kamu

daripadanya.”

Oleh itu persoalannya di sini, bukankah Nabi menjelaskan wasiat yang ingin ditulisnya sebagai ‘pelindungan daripada kesesatan’, apabila Baginda bersabda: “Biarkan aku menulis kepada kamu satu penyataan yang dengannya kamu tidak akan sesat selama-lamanya?” Bukankah penyataan itu, iaitu “pelindungan daripada kesesatan”, mendekatkan manusia kepada syurga?

Maka Nabi memerintahkan mereka kepada apa yang akan mendekatkan mereka kepada syurga, sedangkan Umar sedang menyeru manusia kepada apa yang akan mendekatkan mereka kepada api neraka.

[D] Para ulamak pengkhianat membela Umar

Jelas sekali para ulamak cuba mempertahankan Umar dan pengikutnya dan manusia mengikuti mereka secara membuta tuli tanpa memikirkan peristiwa itu, walaupun dia (Umar) telah "tentunya tersesat ke dalam kesesatan yang nyata" apabila dia menderhakai Allah dan RasulNya. Ya! Dia menderhaka kepada Allah, kerana Rasul "tidak bercakap mengikut kecenderungannya sendiri, melainkan segalanya itu adalah wahyu".

Berikut adalah antara penyelewebngan yang cuba dilakukan oleh para ulamak untuk mempertahankan Umar :

1- Syarah Sahih Muslim (Mohiy Al-Din An-Nawawi), jilid 11, halaman 92:

Adapun kata-kata Umar, para ulamak yang menafsirkan hadis tersebut telah bersepakat bahawa ia adalah bukti keilmuan Umar, keutamaan dan penilaian yang teliti (terhadap keadaan), kerana dia takut bahawa Nabi SAWAS akan menulis perkara-perkara yang mereka tidak mampu memikulnya, dan akhirnya dihukum kerananya. Oleh kerana itu, jika ia (wasiat Nabi) ditulis, maka tidak akan ada lagi peluang untuk berijtihad di dalamnya. Maka Umar berkata "Cukuplah kitab Allah untuk kami" mengikut firman Tuhan Yang Maha Perkasa. “Kami tidak meninggalkan sesuatu pun dari Al-Kitab” (Surah Al-An'am, ayat 39) dan “Hari ini telah Kusempurnakan untuk kamu agamamu” (Surah Al-Ma'idah, ayat 3). Dia mengetahui bahawa Allah Yang Maha Perkasa telah menyempurnakan agamaNya.

Dia (Umar) telah menyelamatkan umat dari kesesatan dan ingin menghibur Rasulullah, kerana dia (Umar) lebih berpengetahuan daripada Ibnu Abbas dan pengikutnya.

2- Syarah Sahih Al-Bukhari (Muhammad ibnu Saleh Al-’Uthaimin), jilid 1, halaman 300, 303:

Dan sabdanya: "Pernyataan yang dengannya kamu tidak akan sesat setelahnya", para ulamak berselisih pendapat tentang rangkap "selepas itu kamu tidak akan sesat", jika ia bermakna manusia tidak sesat selepasnya dalam aspek fiqh (syariat), maka tidak diragukan lagi Kitab Allah lebih baik daripada itu, sebagaimana Umar berkata: “Cukuplah Kitab Allah bagi kami”, kerana Kitab Allah lebih baik daripada apa yang akan ditulisnya.

Dan jika yang dimaksudkan dengan rangkap “pernyataan yang dengannya kamu tidak akan sesat setelahnya” adalah mengenai khalifah (pengganti), ketika Rasulullah melihat dirinya ditimpa penyakit, Baginda ingin menulis senarai khalifah (pengantinya), maka adalah dari rahmat Allah, bahawa Allah SWT mentakdirkan bahawa Umar menentang, yang membolehkan pemilihan Abu Bakar berlaku atas persetujuan para sahabat.

Adapun Ibnu Abbas mencela Umar dengan berkata: “Betapa besar musibah.. dsb”, dia telah melakukan kesilapan dan Umar adalah betul. Kerana tidak diragukan lagi, Umar lebih berilmu daripada Ibnu Abbas dan dia adalah orang yang telah dibimbing oleh Allah SWT ke jalan yang benar. Sesungguhnya musibah itu adalah perkataan Ibu Abbas, kerana tidak ada alasan untuk bantahan ini. Umar lebih berilmu dan lebih bijak daripadanya, dan lebih berpengetahuan daripadanya tentang apa yang akan berlaku pada masa hadapan.

Dan dikatakan: Sesungguhnya Baginda ingin menamakan para khalifah (para penganti) setelah Baginda supaya tidak berlaku perselisihan di antara mereka, kata Sufyan ibnu A’ayeenah.

Al-Khattabi berkata: Sebaliknya, jika Umar bersetuju penulisan wasiat dilakukan agar berakhir perselisihan, maka kemuliaan ulamak akan terbatal dan ini akan menyebabkan kekurangan ijtihad.

Di mata para ulamak, Umar lebih berilmu, lebih bijaksana dan lebih mengasihi umat daripada Nabi sendiri yang diutuskan sebagai "rahmat kepada sekalian alam" !!

Sebenarnya, para ulamak ini mengetahui apa yang Nabi ingin tulis dalam Wasiatnya, malah ada di antara mereka telah menulisnya di dalam kitab-kitab mereka. Namun, mereka bersikap berat sebelah terhadap Umar dan mereka ingin membuktkan bahawa dia (Umar) memiliki pendirian yang berhikmah.

Para ulamak mengetahui bahawa Nabi ingin menulis nama-nama penggantnya:

1Kashf Al-Musykil min Hadith Al-Sahiihain )Ibn Al-Jawzi(, jilid 2, halaman :315

Para ulamak berselisih pendapat tentang apa yang ingin ditulis Baginda SAWAS dalam dua aspek: salah satunya: bahwa Baginda ingin mendokumentasikan para khalifah setelahnya. Kedua: Baginda ingin menulis sesuatu perintah yang dengannya tidak akan ada perselisihan, dan aspek pertama lebih jelas dan masuk akal.

Malah Umar bimbang, semasa Baginda dalam keadaan sakit yang teruk, Baginda akan menulis perkara yang tidak munasabah, dan jika mereka yakin Baginda telah mengatakannya ketika sihat, mereka akan segera melakukannya.

3- Irshad As-Sary Syarah Sahih Al-Bukhari (Shihab Al-Din Al-Kastalany), jilid 1, halaman 309:

Dia memerintahkan untuk menulis pernyataan (Wasiat) yang menyebut para Imam selepasnya.

Umar ibnu Al-Khattab berkata kepada para sahabat yang hadir: “Nabi sakit tenat, dan kamu mempunyai Al-Quran, maka cukuplah Kitab Allah untuk kita.” Kita tidak membebani Rasulullah SAWAS dengan apa yang sukar baginya, dalam kes ini untuk menulis Wasiat, dan sabda Baginda "bawakan aku" tidak dimaksudkan sebagai kewajipan, jika tidak, tidaklah wajar bagi Umar, untuk membantah perintah Rasulullah SAWAS.

4- Ad-Deebaj Ala Sahih Muslim ibnu Al-Hajjaj (Jalal Al-Din Assiouty), jilid 4, halaman 231:

“Aku akan menulis kepada anda satu penyataan (Wasiat)", dikatakan: "Baginda ingin menyatakan kekhalifahan pada orang tertentu, supaya tidak ada perselisihan dan konflik. Dikatakan: Baginda mahu menulis ringkasan perintah supaya tidak konflik berlaku, sebaliknya persetujuan keatas apa yang ditulis. Baginda SAWAS ingin menulis pernyataan itu apabila jelas baginya bahawa ia akan memberi manfaat atau selepas Baginda telah menerima wahyu mengenainya. Kemudian ternyata kepadanya bahawa kepentingan terbaik adalah meninggalkannya (menulis Wasiat) atau setelah Baginda menerima wahyu mengenainya, dan perkara pertama telah dimansuhkan.

E) Para Sahabat berada di dalam rumah ketika Musibah Tragedi Khamis:

Para ulamak yang berniat jahat cuba membuktikan bahawa Ahlul Bait adalah mereka yang tidak mendapatkan pena dan kertas untuk Nabi SAWAS dan merekalah yang menuduh Nabi mengigau. Tidak ada satu hadis atau riwayat riwayat pun yang mengesahkan bahawa Imam Ali a.s hadir bersama para Sahabat pada Musibah Tragedi Khamis.

1-         Fat’h Al-Bari Syarah Sahih Al-Bukhari (Ibnu Hajar Al-Askalani), jilid 12, halaman 750:

Dalam kata-katanya di dalam hadis kedua: "Orang-orang di dalam rumah berselisih" bermaksud mereka yang berada di dalam rumah pada masa itu adalah dari kalangan para sahabat, dan dia tidak menyebut Ahlul Bait Nabi SAWAS.

2-         Omdat Al-Qari Syarah Sahih Al-Bukhari (Badr Ad-Deen Al-Aini), jilid 18, halaman 81:

Dalam kata-katanya: “Di dalam rumah itu ada lelaki-lelaki” yang bermaksud di rumah Nabi SAWAS adalah lelaki-lelaki dari para sahabat, dan dia tidak menyebut Ahlul Bait Nabi SAWAS.

[F] Beberapa peristiwa sejarah yang membuktikan bahawa Nabi MENULIS Wasiat dan Imam Ali a.s menuntutnya 

Bagi mereka yang mendakwa bahawa Nabi membuat wasiat secara lisan, kami akan membalasnya dari kitab mereka yang paling sahih : Sahih Bukhari!

Di dalam Sahih Bukhari Bab 55 bertajuk: Kitab Wasiat, dari baris pertama lagi, Bukhari telah menulis:

1- Kitab Wasiat dan sabda Nabi SAWAS : "Wasiat manusia ditulis olehnya"…

Kemudian dia (Bukhari) menyatakan ayat dalam AlQuran (Surah Al Baqarah, ayat 180) yang memerintahkan semua orang yang beriman agar menulis Wasiat mereka.


Semua ulamak mengakui cara dan kaedah Bukhari menulis bab ini, malah mereka menggunakannya sebagai hujah dan dalil mereka! Mereka juga mengisytiharkan bahawa Bukhari menulis nama-nama babnya berdasarkan fiqh dan pemahamannya terhadap hadis atau riwayat (البَاري تبويب).

Oleh itu, menurut fiqh dan pemahaman Bukhari tentang semua hadis dan riwayat mengenai Wasiat, kita dapat membuat kesimpulan berikut:

1-  Bukhari menyatakan bahawa Wasiat bertulis adalah wajib.

2-  Semua hadis di dalam bab ini (Kitab Wasiat) adalah merujuk kepada Wasiat bertulis.

Ini adalah bukti dari kitab-kitab mereka, oleh itu tiada siapa yang boleh tampil dan mengatakan ia (Wasiat Nabi) adalah Wasiat secara lisan.

1- Sahih Bukhari, no. hadis 2740:        https://sunnah.com/bukhari:2740

Diriwayatkan daripada Thalhah bin Musarif, aku bertanya kepada Abdullah bin Abu Awfa: "Apakah Nabi (ï·º) membuat wasiat?" Dia menjawab, "Tidak," saya bertanya kepadanya, "Maka bagaimanakah menulis wasiat itu telah diwajibkan kepada manusia, (atau diperintahkan untuk berwasiat)?" Dia menjawab, "Nabi (ï·ºmewasiatkan Kitab Allah (iaitu Al-Qur'an).

Hadis ini dengan sendirinya membuktikan bahawa Nabi TELAS MENULIS WASIAT!

Abdullah ibn Abi Awfa adalah dari orang-orang Abu Bakar dan Talha bertanya di sini tentang Wasiat yang tertulis. Ini terbukti apabila beliau bertanya bagaimana ia disyariatkan kepada orang ramai, kerana Wasiat yang disyariatkan adalah penyataan bertulis sebagaimana riwayat Nabi "Wajib manusia itu ditulis olehnya". Talha dengan jelas menyatakan bahawa menulis Wasiat adalah satu kewajipan.

Maka ibnu Abi Awfa menjawab dengan berkata: “Dia mewasiatkan kitab Allah”.

Namun ianya BUKANLAH pernyataan bertulis, kerana "Kitab Allah" adalah pernyataan lisan dan ia tidak dinyatakan dalam peristiwa itu! Nabi menyatakan ini sendiri dalam peristiwa Ghadiir Khum dan itu adalah hadis yang sama sekali berbeza! Persoalannya ialah: di manakah wasiat bertulis di mana Nabi mewasiatkan Kitab Allah?

Oleh kerana para ulamak menggunakan kaedah Bukhari untuk menyusun hadishadis di dalam bab-babnya (تبويب), maka itu bagaimanakah mungkin hadis ini boleh diletakkan di dalam bab ini dan ia dinilai sebagai tidak merujuk kepada Wasiat yang tertulis?!!

Apa yang menarik ialah, hadis ini sebenarnya tidak lengkap di dalam kitab Bukhari. Mari kita baca versi penuh di dalam Sunan Ibnu Majah, no. hadis 2696: https://sunnah.com/ibnmajah:2696

“Aku berkata kepada Abdullah bin Abu Awfa: 'Apakah Rasulullah (ï·º) membuat wasiat mengenai sesuatu?' Dia berkata: 'Tidak.' Saya berkata: 'Bagaimana dia menyuruh orang Islam berwasiat?' Dia berkata: 'Dia memerintahkan (mereka berpegang kepada) kitab Allah (SWT)." Malik berkata: "Talhah bin Musarrif berkata: 'Huzail bin Syurahbil berkata: "(Jika begitu, apakah) Abu Bakar diberi kepimpinan menurut wasiat Rasulullah (ï·º)???" (Tidak, sebaliknya) Abu Bakar berhadap ditemui satuperjanjian (dalam hal itu) daripada Rasulullah (ï·º), supaya dia dapat membelenggu hidungnya dengan cincin hidung (untuk unta).Contoh kedua:

2- Sahih Bukhari, no. hadis 2741:         https://sunnah.com/bukhari:2741

Di hadapan Aishah beberapa orang menyebut bahawa Nabi (ï·º) telah melantik Ali secara wasiat sebagai penggantinya. Aishah berkata, "Bilakah dia melantiknya dengan wasiat? Sesungguhnya ketika dia meninggal dunia dia bersandar di dadaku (atau ada yang berkata: di pangkuanku) dan dia meminta bekas membasuh dan kemudian rebah ketika dalam keadaan itu, dan aku bahkan tidak dapat menyangka bahawa dia telah wafat, maka bilakah dia melantiknya dengan wasiat?"

Di dalam hadis ini jelas menyatakan bahawa beberapa orang memberitahu Aishah bahawa "Nabi (ï·ºtelah melantik Ali dengan Wasiat sebagai penggantinya". Sekali lagi, ia merujuk kepada Wasiat bertulis atas 2 sebab:

1-         Berdasarkan fiqh dan kefahaman Bukhari, beliau meletakkan hadis ini di dalam bab ini yang merujuk kepada wasiat bertulis (seperti yang telah kami sebutkan sebelum ini : ØªØ¨ÙˆÙŠØ¨ البَاري).

2-         Aishah berkata bahawa Nabi wafat di atas dada/pangkuannya, oleh itu dia mempersoalkan bilakah Baginda melantik Ali dengan wasiat? Kenyataannya jelas merujuk kepada Wasiat bertulis, kerana menurut Aishah, Baginda wafat dan tidak dapat menulisnya. Jika ini adalah pernyataan lisan, maka Nabi boleh dengan mudah menyatakannya pada saat-saat terakhir baginda. Hadis tersebut juga membuktikan bahawa Imam Ali telah menuntut Wasiat Nabi.

Orang-orang yang disebutkan dalam hadis telah sama ada menyaksikan peristiwa itu lalu memberitahu Aishah atau Imam Ali sendiri telah menuntut Wasiat Nabi dan orang-orang ini pergi kepada Aishah untuk memberitahunya. Dalam kedua-dua kemungkinan ini, Aishah telah cuba menyembunyikan kebenaran dan dia berusaha menafikan Wasiat Nabi telah ditulis dan aImam Ali a.s telah diwasiatkan Nabi sebagai penganti Nabi.

[G] Pendirian Aishah mengenai Wasiat

Kita perlu menegaskan beberapa perkara penting untuk memahami dengan sepenuhnya tentang pendirian Aishah.

Pertama: Orang yang paling dicintai oleh Rasulullah ialah Imam Ali a.s :

Al-Mustadrak Ala Al-Saheehain (Al-Hakim Al-Naysaboori), jilid 3, halaman 168, no. hadis 4735

Dari Abdullah bin Buraida, dari ayahnya, yang berkata: "Wanita yang paling dicintai oleh Rasulullah (ï·º) adalah Fathimah, dan dari kalangan lelaki adalah Ali" (Hadis ini shahih tetapi mereka (para ulamak yang khianat) tidak mendokumentasikannya)

Dalam nota kaki: (Komen - daripada ringkasan Thahab)]: 4735 - Sahih

Nabi lebih menyayangi Imam Ali a.s daripada Abu Bakar, maka Aishah dengki terhadap Imam Ali a.s dan iri hati terhadapnya.

Majma’ Al-Zawa’ed (Abi Hasan Al-Haithami), halaman 582, no. hadis 15188 :

Daripada Nu'man bin Basyir, dia berkata: "Abu Bakar meminta izin [untuk masuk] daripada Rasulullah (ï·º), dia mendengar suara Aishah yang nyaring berkata: 'Demi Allah, saya telah mengetahui bahawa Ali dan Fathimah lebih kamu sayangi daripada aku dan ayahku' - diulangi dua atau tiga kali. Maka Abu Bakar meminta izin [lalu dia masuk], lalu dia mendekati ke arahnya (Aishah) dan berkata: ‘Wahai puteri fulan, aku tidak akan mendengar kamu meninggikan suaramu kepada Rasulullah (ï·º)’. Aku berkata: Diriwayatkan oleh Abu Dawud, dengan tidak menyebut Ali dan Fathimah.

Diriwayatkan oleh Ahmad, dan anak buahnya adalah ahli kitab Shahih.

Aishah sangat cemburu sehingga dia tidak sanggup menyebut nama Imam Ali! Hal ini diriwayatkan oleh Ibnu Abbas:

Musnad Ahmad, halaman 86-87, no. hadis 25914

Musnad Ahmad, halaman 67-68, no. hadis 24061

Aishah berkata kepadanya: “Ketika Rasulullah (ï·º) mula-mula mengalami kesakitan di rumah Maimunah, Baginda meminta izin kepada isteri-isterinya untuk dijaga di rumahnya, maka hal itu dikabulkan untuknya. Kemudian dia (Aishah) berkata: Dia keluar dengan sebelah tangannya pada Al-Fadl ibnu Al-Abbas, dan sebelah lagi pada seorang lelaki lain, sedang dia mengheret kakinya di tanah”. Ubaidullah berkata: Aku menceritakan hal ini kepada Ibnu Abbas dan dia berkata: “Tahukah kamu siapa lelaki yang lain itu, yang tidak disebutkan namanya oleh Aishah? Dia adalah Ali, tetapi Aishah tidak menyukainya”. Isnad sahih dengan syarat Bukhari dan Muslim

Adalah amat jelas bagaimana Aishah berusaha, dengan segala cara yang mungkin, untuk menafikan kelayakan Amirul Mukminin Imam Ali a.s kerana cemburu dan 

dengkinya.Apa yang menarik ialah, Bukhari sendiri memotong kata-kata terakhir Ibnu Abbas, apabila dia (Ibnu Abbas) berkata "tetapi Aishah tidak menyukainya"!

Sahih Bukhari, no. hadis 665:       https://sunnah.com/bukhari:665

Diriwayatkan daripada Aishah: "Ketika Rasulullah  ï·ºsakit teruk dan penyakitnya bertambah parah, Baginda meminta izin kepada isteri-isterinya untuk dijaga di rumahku dan Baginda diizinkan. Baginda keluar dengan dibantu dua orang lelaki dan kedua-dua kakinya terheret di atas tanah. Dia berada di antara Al-Abbas dan lelaki lain." 'Ubaidullah berkata, "Aku memberitahu Ibnu Abbas apa yang telah diriwayatkan oleh Aishah dan dia berkata, "Tahukah kamu siapa lelaki (kedua) yang namanya tidak disebut Aishah?" Saya berkata, 'Tidak.' Ibnu Abbas berkata, 'Dia adalah Ali bin Abi Thalib."

Sahih Bukhari, no. hadis 2588:       https://sunnah.com/bukhari:2588

Diriwayatkan oleh Az-Zuhri : Ubaidullah bin Abdullah memberitahuku bahawa Aishah telah berkata, "Apabila Nabi (ï·º) sakit dan keadaannya semakin parah, Baginda meminta isteri-isterinya mengizinkannya dirawat di rumahku, dan mereka membenarkannya. Dia keluar dengan bersandar pada dua orang lelaki sambil kakinya terheret di atas tanah. Dia berjalan di antara Al-Abbas dan lelaki lain." Ubaidullah berkata, "Apabila saya memberitahu Ibnu Abbas tentang apa yang dikatakan oleh Aishah, dia bertanya kepada saya sama ada saya tahu siapa lelaki kedua yang tidak disebutkan oleh Aishah. Saya menjawab secara negatif. Dia berkata, 'Dia (lelaki kedua) itu adalah Ali bin Abi Talib."

Satu lagi peristiwa di mana Aishah tidak sanggup untuk menyebut nama Imam Ali, selain dari peristiwa ketika Baginda SAWASA meminta untuk meninggalkan rumah Maimunah :

Sahih Bukhari, hadith 687:        https://sunnah.com/bukhari:687

Diriwayatkan dari 'Ubaidullah Ibnu Abdullah bin `Utba: Saya pergi menemui `Aishah dan memintanya untuk menerangkan kepada saya penyakit Rasulullah (ï·º). Aishah berkata, "Ya. Nabi sakit tenat dan bertanya sama ada orang ramai telah solat. Kami menjawab, 'Tidak, wahai Rasul Allah! Mereka sedang menunggumu.' Dia menambah, 'Masukkan air untukku ke dalam palung." Aishah menambah, "Kami melakukannya. Dia mandi dan cuba bangun tetapi pengsan. Apabila dia sedar, dia bertanya lagi sama ada orang ramai telah solat. Kami berkata, 'Tidak, mereka sedang menunggumu, wahai Rasulullah (ï·º). ),' Dia berkata lagi, 'Masukkan air ke dalam palung untukku.' Dia duduk dan mandi dan cuba bangun tetapi pengsan lagi. Kemudian dia sedar dan berkata, 'Sudahkah orang ramai solat?' Kami menjawab, 'Tidak, mereka menunggumu, wahai Rasul Allah.' Dia berkata, 'Masukkan air untukku ke dalam palung.' Kemudian dia duduk dan membasuh dirinya dan cuba bangun tetapi dia pengsan. Apabila dia sedar, dia bertanya, 'Sudahkah orang ramai solat?' Kami berkata, 'Tidak, mereka sedang menunggumu, wahai Rasulullah! Orang-orang berada di masjid menunggu Nabi (ï·º) untuk solat Isya. Nabi (ï·º) memanggil Abu Bakar untuk memimpin orang ramai untuk solat. Rasul pergi kepada Abu Bakar dan berkata, 'Rasulullah (ï·º) memerintahkan kamu untuk mengimami orang ramai dalam solat.' Abu Bakar adalah seorang yang lembut hati, jadi dia meminta `Umar untuk mengimami solat tetapi Umar menjawab, 'Engkau lebih berhak.' Maka Abu Bakar mengimamkan solat pada hari-hari itu. Apabila Rasulullah (ï·º) berasa sedikit sihat, Baginda keluar untuk solat Zuhur dengan dibantu oleh dua orang yang salah seorang daripada mereka ialah Al-`Abbas ketika Abu Bakar sedang memimpin orang ramai dalam solat. Ketika Abu Bakar melihatnya dia ingin berundur tetapi Nabi (ï·º) memberi isyarat kepadanya agar tidak berbuat demikian dan meminta mereka untuk mendudukkannya di samping Abu Bakar dan mereka melakukannya. Abu Bakar mengikuti Nabi (dalam shalat). ) dan orang ramai mengikuti Abu Bakar. Nabi (sholat) duduk. "Ubaidullah menambah "Saya pergi kepada Abdullah bin Abbas dan bertanya kepadanya, Mahukah saya memberitahu anda apa yang Aishah telah memberitahu saya tentang penyakit yang membawa maut Nabi?' Ibnu Abbas berkata, 'Teruskan. Saya memberitahunya riwayatnya dan dia tidak menafikannya tetapi bertanya sama ada Aishah memberitahu saya nama orang kedua (yang membantu Nabi (ï·º) bersama-sama dengan Al-Abbas). Saya berkata. 'Tidak'. Dia berkata, 'Dia (orang kedua) itu adalah Ali (Ibnu Abi Talib)'.

Hadis-hadis ini membuktikan betapa dendamnya Aishah terhadap Imam Ali, oleh itu bagaimana mungkin kita oleh mengharap dia (Aishah) menerima dan mentaati Wasiat Nabi dan mengakui kekhalifahan Imam Ali sebagai penganti Nabi?!!

Kedua: Telah terbukti bahawa Aishah tidak jujur dengan Nabi lebih dari satu kali. Bukan sahaja dia tidak jujur, malah dia juga telah mendesak isteri-isteri Nabi untuk berbohong kepadanya, dan apabila salah seorang daripada mereka menyesalinya, dia membantahnya !!

Sahih Bukhari, no. hadis 5268:       https://sunnah.com/bukhari:5268

Diriwayatkan oleh Aishah : Rasulullah SAWAS sangat menyukai madu dan makanan yang manis-manis, dan (sudah menjadi kebiasaannya) bahawa selepas selesai solat Asar, beliau akan menziarahi isteri-isterinya dan tinggal bersama salah seorang daripada mereka pada waktu itu. Suatu ketika dia pergi kepada Hafsah, anak perempuan `Umar dan tinggal bersamanya lebih dari biasa. Saya cemburu dan bertanya sebabnya. Saya diberitahu bahawa seorang wanita dari kaumnya telah memberinya kulit berisi madu sebagai hadiah, dan dia membuat sirap daripadanya dan memberikannya kepada Nabi (ï·º) untuk diminum (dan itulah sebab kelewatan itu). Aku berkata, "Demi Allah kami akan mempermainkannya (untuk menghalangnya daripada berbuat demikian)." Maka aku berkata kepada Sawda binti Zam`a "Nabi (ï·º) akan mendekati kamu, dan apabila dia mendekati kamu, katakanlah: 'Adakah kamu telah mengambil Maghafir (gula getah yang berbau busuk)?' Dia akan berkata, 'Tidak.' Kemudian katakanlah kepadanya: 'Kalau begitu, apakah bau busuk yang aku bau darimu ini?' Dia akan berkata kepada kamu, 'Hafsa membuatkan saya minum sirap madu.' Kemudian katakan: Mungkin lebah madu itu telah menghisap jus pokok Al-`Urfut.' Saya juga akan berkata yang sama. Wahai anda, Safiyya, katakan yang sama." Kemudian Sawda berkata, "Demi Allah, sebaik sahaja Baginda (ï·º) berdiri di depan pintu, aku hendak mengatakan kepadanya apa yang engkau perintahkan kepadaku kerana aku takut kepadamu." Maka apabila Nabi (ï·º) mendekati Sawda, dia berkata kepadanya, "Wahai Rasulullah (ï·º)! Sudahkah kamu mengambil Maghafir?" Dia berkata, "Tidak." Dia berkata. "Kalau begitu, apakah bau busuk yang saya kesan pada kamu" Dia berkata, "Hafsah membuatkan saya minum sirap madu." Dia berkata, "Mungkin lebahnya telah menghisap jus pohon Al-`Urfut." Apabila dia datang kepada saya, saya juga berkata yang sama, dan apabila dia pergi kepada Safiyya, dia juga berkata yang sama. Dan ketika Nabi (ï·º) pergi lagi kepada Hafsah, dia berkata, 'Wahai Rasulullah (ï·º)! Mahukah aku memberimu lebih dari minuman itu?" Dia berkata, "Aku tidak memerlukannya." Sawda berkata, "Demi Allah, kami telah menghalanginya." Aku berkata kepadanya, "Diamlah".

 ada seorang pun ulamak yang berhak mengatakan bahawa ini adalah cemburu biasa antara wanita, kerana sama sekali tidak ada alasan untuk berdusta kepada Rasulullah dan tidak ada alasan untuk mendesak orang lain untuk berdusta kepada Rasulullah.

Sebenarnya, ada fakta yang sangat penting di sini. Jika kita menerapkan hukum ‘Ilmu Hadis’ ke atas Aishah, dia tidak akan dianggap sebagai perawi yang dipercayai, kerana terbukti dia telah berdusta kepada Nabi dan menceritakan kisah yang tidak benar, berdasarkan pengakuannya sendiri!!

Inilah sebabnya mengapa Ummu Salamah pernah menafikan Aishah dan bersumpah bahawa orang terakhir yang bersumpah dan bersama dengan Nabi ialah Imam Ali a.s, tidak seperti apa yang didakwa oleh Aishah (bahawa dialah orang terakhir bersama dengan Nabi dan Nabi mati di atas dada atau pangkuannya! ).

Musnad Abi Ya’la, halaman 404, no. hadis 6968:

“Ummu Musa meriwayatkan: Ummu Salamah berkata: “Dengan apa yang Ummu Salamah bersumpah, orang yang paling hampir dengan Rasulullah (ï·º) adalah Ali. Dia berkata: Pada waktu subuh, Nabi memanggilnya dan - saya melihat - Nabi memerlukannya untuk sesuatu perkara. Dia berkata: Ketika fajar menyingsing, dia akan bertanya: ‘Adakah Ali datang?’ Dia bertanya tiga kali. Dia berkata: Maka dia datang sebelum matahari terbit, dan apabila dia datang kami mengetahui bahawa dia menginginkannya untuk sesuatu perkara, maka kami keluar dari rumah, dan kami telah pun (sebelumnya) mengunjungi Rasulullah (ï·º) di rumah Aishah. Dia berkata: Saya adalah orang yang terakhir keluar dari rumah, kemudian saya duduk paling hampir dengan pintu, lalu Ali bersandar kepadanya, dan dia (Ali) adalah orang terakhir yang bersamanya dan dia meletakkannya di sebelah kirinya dan bercakap dengannya". Sahih Isnad

Al-Mustadrak Ala Al-Saheehain (Al-Hakim Al-Naysaboori), halaman 168, no. hadis 4735

“Dari Abi Musa, Dari Ummu Salamah ra, dia berkata: “Demi yang aku bersumpah, Ali adalah orang yang paling dekat dengan Rasulullah (ï·º). Kami melawat Nabi pada waktu subuh dan dia berulang kali bertanya 'Adakah Ali datang? Adakah Ali datang?’ Maka Fath a.s berkata ‘nampaknya kamu memerlukannya untuk sesuatu perkara’. Dia berkata: Kemudian dia datang selepas Ummu Salamah berkata: 'Saya fikir dia memerlukannya untuk sesuatu perkara', maka kami keluar dari rumah dan duduk dekat pintu, dan saya adalah antara yang paling dekat dengan pintu. Rasulullah ï·º bersandar padanya dan meletakkannya di sebelah kirinya dan bercakap dengannya. Rasulullah (ï·º) wafat pada hari itu dan Ali adalah orang yang paling dekat dengannya”.

Hadis           ini        mempunyai  isnad  Sahih  tetapi mereka          (dua         Syeikh            itu)      tidak mendokumentasikannya.

Kesimpulannya, semua ini adalah bukti bahawa Nabi SAWAS telah MENULIS WASIAT dan jika benar apa yang didakwa Aishah, ia bermakna :

1- Nabi bersanggahan dengan Al-Quran dan tidak mengikut perintah Allah yang jelas! 2-

3- Nabi stelah meyuruh orang ramai melakukan berbuat apa yang Baginda sendiri tidak lakukan! Baginda telah menjadikan penulisan Wasiat sebelum kematian sebagai kewajipan ke atas setiap orang yang beriman, namun Baginda sendiri, menurut Aishah, tidak menulis satu pun!

Mana-mana Muslim yang benar-benar mencintai Nabi dan beriman bahawa Baginda adalah sebaik-baik ciptaan, dan sebaik-baik nabi, pastinya tidak akan menerima tuduhan-tuduhan yang telah didakwa terhadap Nabi.

Apatah lagi, Imam Ali a.s telah menuntut Wasiat Nabi seperti yang kami sebutkan dalam hadis sebelumnya. Oleh itu, tanpa sebarang keraguan, wujud wasiat bertulis Nabi tetapi hak pengganti Nabi telah dirampas.

Kami menuntut setiap orang yang menafikan Wasiat Rasulullah dari kami, menunjukkan kepada kami Wasiat Nabi dari kitab mereka sendiri, kerana Nabi PASTINYA TELAH MENULIS SATU WASIAT seperti yang diperintahkan oleh Allah Yang Maha Kuasa. Hakikatnya, mereka yang menafikan wujudnya Wasiat Nabi dan merampas hak Imam Ali tidak akan menemui bukti dalam kitab mereka yang telah diturunkan dari generasi ke generasi.

H) Sejarah Hadis membuktikan bahawa sebahagian hadis TIDAK DIBENARKAN DITULIS ATAU DIRIWAYATKAN!!

Berdasarkan sejarah yang tercatat, para sahabat mengharamkan penulisan hadis!! Para ulamak bagaimanapun membenarkannya dengan mengatakan bahawa para sahabat menjaga Kitab Allah agar manusia tidak menyimpang daripadanya dan menggunakan kitab-kitab lain!!!

Mengapakah para sahabat menghalang orang ramai daripada menghafal sabda Nabi bersama-sama Al-Quran?? Mengapakah para sahabat cuba memadamkan dari sejarah apa-apa dokumentasi tentang sabda Nabi, JIKA BUKAN KERANA, ada hadis yang mereka tidak mahu orang ramai ingat dan tahu?!

Begitu juga apabila mereka berkata, “Cukuplah Kitab Allah bagi kita” dan mereka menghalang Nabi daripada mencatatkan Wasiat yang amat penting di hadapan orang ramai, mereka meneruskan dengan cara yang sama menghalang orang ramai daripada mendokumentasikan hadis-hadis sambil membuat dakwaan yang sama "Cukuplah Kitab Allah untuk kita"!!

Uluum Al-Hadis Wa Nosoos Min Al-Athar, halaman 40-41:

Pengumpulan hadis-hadis Rasulullah dan dokumentasinya, atau sebahagian daripadanya dalam satu atau lebih kitab, tidak berlaku pada zaman para sahabat. Saya telah mengetahui bahawa sebahagian daripada mereka tidak suka menulis hadis-hadis Rasulullah, sementara pada masa yang sama sekumpulan dari mereka terus menulisnya, untuk faedah yang ada di dalamnya, dan selepas mendapat izin Nabi untuk melakukannya.

Dan hasil daripada ini kekal selepas kewafatan Nabi SAWAS, kerana kita dapati sebahagian daripada mereka tidak menggalakkan penulisan riwayat manakala yang lain menulis hadith dan menginginkannya.

Abu Bakar bertekad untuk menulis Sunnah dan dia menulis 500 hadis, selepas itu dia membakarnya kerana takut orang ramai lebih sibuk dengannya daripada Kitab

Allah.

Umar berfikir untuk mengumpulkan Sunnah tetapi kemudian dia tidak meneruskannya, dan dalam sebuah riwayat daripada Anas ibnu Malik: Umar berkata apabila dia enggan menulis Sunnah "Tiada buku bersama dengan Kitab

Allah".

Dan kebimbangan Umar untuk meneruskan penulisan Sunnah, adalah bahawa Muslim boleh menjadi sibuk dalam mempelajari apa-apa sahaja selain Al-Quran dan mengabaikan Kitab Allah yang Maha Perkasa, kerana itu Umar melarang orang ramai mengambil kitab lain bersama Kitab Allah. Pada suatu ketika, dia berucap kepada orang ramai dengan berkata:

“Wahai manusia, aku telah mengetahui bahawa kamu mempunyai kitab di antara tangan kamu, yang paling dicintai oleh Allah ialah yang paling adil dan paling benar di antara mereka, tiada sesiapa yang menyimpan kitab bersamanya melainkan dia hendaklah membawakannya kepadaku, maka aku akan menyatakan pendapatku mengenainya.”

Orang-orang menyangka dia ingin melihat apa yang ada pada mereka dan memperbaikinya supaya tidak ada percanggahan di antara mereka, kerana itu mereka memberikan kitab-kitab mereka lalu dia membakarnya ke dalam api. Selain itu, dia menulis kepada orang Mesir: "Sesiapa yang mempunyai sesuatu daripadanya, mesti memadamkannya."

Abu Bakar dan Umar bukan sahaja menghalang penulisan hadis, tetapi mereka juga melarang para sahabat dan orang ramai untuk meriwayatkannya, dengan mendakwa bahawa orang ramai akan disibukkan dengannya dan bukannya dengan

Kitab Allah.

Mari kita lihat apa yang dikatakan oleh Abu Bakar dalam riwayat ini. Walau bagaimanapun, perlu diperhatikan bahawa hadis ini adalah berstatus Mursal. Riwayat-riwayat ini mempunyai sanad perawi yang terputus, di mana para sahabat tidak disebutkan dalam sanad, dan riwayat-riwayat ini dianggap lemah "Dhoif". Walau bagaimanapun, riwayat khusus ini mempunyai banyak bukti sejarah dan perawinya (Ibnu Abi Maliika) adalah daripada Tabi'in yang hidup pada zaman ramai sahabat. Itulah sebabnya Al-Thahabi sendiri meletakkan riwayat ini dalam kitabnya sebagai bukti kemuliaan Abu Bakar!!

Tathkerat Al-Hofath, Al-Thahaby, jilid 1, halaman 2-3

1- Abu Bakar Al-Siddiq

Dan dia adalah orang pertama yang berhati-hati dalam menerima riwayat …

Dari “Mursal”, Ibnu Abi Maleeka bahawa Al-Siddiq mengumpulkan orang-orang setelah kewafatan Nabi mereka dan berkata: “Kamu membicarakan riwayat-riwayat dari Rasulullah SAWAS yang kamu perselisihkan, dan orang-orang sesudah kamu akan menjadi lebih kontroversi. Maka janganlah kamu meriwayatkan sesuatu daripada Rasulullah dan sesiapa yang bertanya kepada kamu, maka katakanlah di antara kami ialah Kitab Allah, maka halalkanlah apa yang halal di dalamnya dan haramkanlah apa yang diharamkan di dalamnya”.

Seperti yang disebutkan dalam riwayat di atas, Abu Bakar menghalang orang ramai daripada meriwayatkan hadis-hadis Nabi supaya tidak ada percanggahan di antara mereka. Jadi di manakah dua Thaqalayn yang mereka dakwa sebagai "Kitab Allah dan Sunnah?!!"

Bagaimanakah hadis “berpegang kepada Al Quran dan As-Sunnah” boleh diterima ketika mana Abu Bakar dan Umar sendiri menolak Sunnah, mengahalang penulisan dan pengumpulan Sunnah, membakar kitab-kitab Sunnah dan dengan berulang kali menegaskan bahawa Al-Quran sudah memadai dan As-Sunnah akan menyebabkan manusia mengabaikan Al-Quran dan akan menyebabakan manusia berselisih, bercanggah dan berpecah?

Al-Thahabi cuba menafikan ini dengan penjelasan karut berikut :

Tathkerat Al-Hofath, Al-Thahabi, jilid 1, halaman 3

Riwayat ini memberitahu anda bahawa Al-Siddiq ingin berpegang teguh pada riwayat dan menyelidiki, dan tidak menutup pintu riwayat. Tidakkah kamu melihat ketika perkara wanita tua itu dibawa kepadanya dan dia tidak mendapatinya dalam Kitab Allah, dia bertanya tentang perkara itu dalam Sunnah. Oleh itu, apabila salah seorang daripada orang yang dipercayai memberitahunya, dia tidak berpuas hati sehingga dia bertanya kepada orang lain yang dipercayai, dan dia tidak berkata "Cukuplah Kitab Allah untuk kita" seperti yang dikatakan oleh orang Khawarij.

Pertama sekali, kita bertanya kepada Al-Thahabi, bagaimana mungkin Abu Bakar TIDAK MENUTUP pintu hadis , sunnah dan riwayat, sedangkan dia sendiri berkata: "Jangan menceritakan sesuatu pun dari Rasulullah"? Jika kisah wanita tua itu membuktikan apa-apa, ia membuktikan bahawa Abu Bakar bukanlah orang yang paling berilmu selepas Nabi SAWAS.

Sebenarnya, Abu Bakar cuba menyembunyikan hadis-hadis yang membuktikan hak Imam Ali a.s, terutamanya yang berkenaan dengan Wasiat Nabi SAWAS.

Mari kita lihat apa yang dilakukan oleh Umar! Jika mereka cuba membenarkan tindakan Abu Bakar, mereka tidak mampu membenarkan dan mempertahankan Umar!!

Al-Mustadrak Ala Al-Saheehain (Al-Hakim Al-Naysaboori), jilid 1, halaman 183, no. hadis 347

Dari Qaratha bin Kaa'b dia berkata: “Kami keluar menuju ke Iraq, maka Umar ibnu Al-Khattab berjalan bersama kami ke Sirar, dia berwudhu lalu berkata: ‘Tahukah kamu mengapa aku berjalan bersama kamu?’ Mereka berkata: ‘ Ya, kami adalah para sahabat Rasulullah SAWAS (oleh itu) kamu berjalan bersama kami'. Dia berkata : “Kamu datang kepada penduduk sebuah kampung yang baginya Al-Quran berkumandang seperti bunyi lebah, maka janganlah kamu sampaikan kepada mereka hadis-hadis, yang menyebabkan mereka menyibukkan kamu, tinggalkan AlQuran, dan kurangkan hadis-hadis Rasulullah SAWAS kepada mereka dan beredarlah, dan saya adalah pasangan kamu'. Apabila Qaratha datang, mereka berkata: 'Dia memberitahu kami', dia berkata: "Ibnu Al-Khattab melarang kami".

[Hadis ini mempunyai isnad yang sahih... dan Qaratha ibn Kaa’b Al-Ansari adalah seorang sahabat yang mendengar daripada Rasulullah SAWAS.

[Komen - dari rumusan Al-Thahaby] 347 - ia adalah sahih dan mempunyai rantaian sanad.Umar bukan sahaja melarang para sahabat daripada meriwayatkan hadis, malah beliau juga telah meletakkan beberapa sahabat di bawah tahanan rumah!!

Tathkerat Al-Hofath, Al-Thahabi, jilid 1, halaman 7

Maa’n bin Isa, Malik, dari Abdullah bin Idris, dari Syu’bah, dari Saad bin Ibrahim, dari ayahnya, bahwa Umar memenjarakan tiga orang: Ibnu Mas’ud, Aba Al-Dardaa’ dan Aba Mas’ud Al-Ansari. Dia berkata: "Engkau telah banyak meriwayatkan hadis daripada Rasulullah SAWAS".

Umar bukan sahaja menangkap 3 orang ini, tetapi dia menangkap ramai sahabat dan meletakkan mereka di bawah tahanan rumah, untuk mengelakkan riwayat hadis tertentu daripada tersebar di kalangan orang ramai.

Al-Jamei’ Al-Kabeer (Jalal Al-Din Assiouti), jilid 16, halaman 523, no. hadis 3297:

Dari Muhammad bin Ishaq berkata: Salih bin Ibrahim bin Abdul Rahman bin Auf menceritakan kepadaku dari ayahnya, dia berkata: “Demi Allah, Umar bin AlKhattab tidak mati sehingga dia memanggil para sahabat Rasulullah (ï·º) dan mengumpulkan mereka: Abdullah [anak Huthafah], dan Hutsaifah, Abu Darda', Abu Dzar, dan Uqbah bin Amer, lalu dia berkata: 'Apakah riwayat-riwayat ini yang kamu ungkapkan daripada Rasulullah SAWAS' ? Mereka berkata: ‘Adakah kamu melarang kami?’ Dia berkata: ‘Tidak, kamu akan tinggal bersamaku, demi Allah, kamu tidak akan meninggalkanku selama aku hidup, kami tahu bagaimana mengambil dan membalas kamu. Maka mereka tidak meninggalkannya sehingga dia meninggal dunia.”

Apa yang lebih mengejutkan, Umar pernah memukul mereka yang meriwayatkan hadis-hadis seperti Abu Hurairah!!

Mokhtasar Tareekh Dimashq (Ibnu Asaker), jilid 29, halaman 192 :

Daripada Umar Ibnu Al-Khattab, bahawa dia berkata kepada Abu Hurairah: “Tinggalkan hadis-hadis Rasulullah SAWAS atau aku akan menyertai kamu ke tanah Doas (suku Arab)! Dan dia berkata kepada Kaa'b: Tinggalkan hadis itu atau aku akan menyertai kamu ke negeri monyet. Abu Hurairah pernah berkata: Sesungguhnya aku meriwayatkan hadis-hadis tetapi seandainya aku mengucapkannya pada zaman Umar atau di hadapan Umar, nescaya dia akan menghancurkan kepalaku. Dan Abu Hurairah berkata: Kami tidak dapat mengatakan ‘Rasulullah SAWAS bersabda begini dan begitu’ sehingga Umar mampus. Abu Salamah berkata: Aku bertanya kepadanya mengapa? Dia berkata: Kami takut kepada cambuk, dan dia meletakkan tangannya di belakangnya”.

Bani Umayyah pernah memerintahkan agar tidak ada hadis yang diriwayatkan, melainkan disetujui oleh Abu Bakar atau Umar ibnu Al-Khattab!!

Al-Jamei’ Al-Kabeer (Jalal Al-Din Assiouti), jilid 16, halaman 766, no. hadis 105/3 :

Dari Mahmoud bin Labeed berkata: “Saya mendengar Utsman bin Affan berkata di atas mimbar: Tidak dibenarkan bagi seseorang meriwayatkan hadis yang tidak pernah didengarnya pada zaman Abu Bakar atau zaman Umar.”

Mu’awiyah sendiri membatasi riwayat hadis hanya kepada yang diterima oleh Umar ibnu Al-Khattab!!

Mukhtasar Tareekh Dimashq (Ibnu Asaker), jilid 29, halaman 192:

Dari Younes bin Maysara, dia berkata: Aku mendengar Mu’awiyah ibnu Abi Sufyan berucap dan dia berkata: “Wahai manusia! Hadkan riwayat-riwayat hadis Rasulullah SAWAS dan yang kamu tidak dapat elak dari bercakap, maka katakanlah dengan apa yang diriwayatkan pada zaman Umar, kerana Umar pernah menakut-nakuti manusia kerana Allah."

Sahih Muslim, hadis 1037a: https://sunnah.com/muslim:1037a

Mu'awiyah berkata: "Berhati-hatilah terhadap riwayat-riwayat hadis kecuali riwayat-riwayat semasa pemerintahan Umar, kerana dia menyeru manusia supaya bertakwa kepada Allah Yang Maha Mulia lagi Maha Agung".

Oleh itu, jika Abu Bakar, Umar, Uthman, Mu’awiyah dan Bani Umayyah semuanya menghalang penyebaran riwayat hadis, apakah anda mengharapkan mereka meriwayatkan dan mendedahkan Wasiat Nabi yang melucutkan mereka dari hak kekhalifahan dan diberikan hak itu kepada mereka yang benar-benar dilantik oleh Nabi SAWAS di dalam Wasiat itu?

Pengakuan para sahabat :

Beberapa sahabat mengakui bahawa mereka menyembunyikan perkara yang mereka ketahui daripada Nabi, dan ini termasuk beberapa sahabat utama yang diikuti oleh Ahlul Sunnah.

1- Sahih Bukhari, no. hadis 120: https://sunnah.com/bukhari:120

Diriwayatkan dari Abu Hurairah: “Aku telah menghafal dua macam ilmu dari Rasulullah SAWAS. Saya telah sebarkan salah satu darinyaa dan sekiranya saya menyebarkan yang kedua, nescaya tekak (tenggorokan) saya ini akan terputus (iaitu dibunuh)”.

Persoalannya, apakah ilmu yang disembunyikan ini yang jika Abu Hurairah bercakap mengenainya, dia akan dibunuh oleh pihak berkuasa? Pihak berkuasa - yang bermaksud khalifah yang memerintah - adalah pihak yang mengancam untuk membunuhnya! Sudah tentu, orang awam biasa tidak akan berminat dalam hal itu!!

Oleh itu, apakah ilmu ini yang terpaksa disembunyikan daripada umum?! Satu lagi pengakuan adalah dari Hutsaifah, penyimpan rahsia Nabi. Sekali lagi, apakah pengetahuan ini yang perlu disembunyikan dan jika tidak pihak berkuasa akan membunuh para sahabat ini?

2-  Al-Jamei’ Al-Kabeer (Jalal Al-Din Assiouti), jilid 20, halaman 37, no. hadis 77/251:

Dari Hutsaifah berkata: “Seandainya aku berada di tebing sungai dan aku menghulurkan tanganku untuk mencedok air, kemudian aku ceritakan kepadamu segala yang aku ketahui, nescaya tanganku tidak akan sampai ke mulutku kerana aku akan terbunuh”.

Riwayat yang lebih menarik ialah kisah Ubai bin Kaa’b. Terdapat banyak perbezaan naratif sama ada beliau meninggal dunia semasa pemerintahan Umar atau pemerintahan Uthman. Ada yang mendakwa kemungkinan besar ini berlaku semasa pemerintahan Uthman yang telah menugaskan Ubai untuk mengumpulkan AlQuran. Soalan yang lebih penting ialah, bagaimana dia mati?

3-  Al-Mustadrak Ala Al-Saheehayn (Al-Hakim Al-Naysaboory), jilid 2, halaman 246, no. hadis 2892

Dari Jundub yang berkata: “Aku datang ke Madinah untuk menuntut ilmu dan ketika aku memasuki masjid Rasulullah SAWAS, orang ramai sedang berbincang. Saya terus berjalan sehingga saya berhenti di sekumpulan dan di dalamnya adalah seorang lelaki pucat memakai dua gaun, seolah-olah dia baru pulang dari bermusafir. Saya mendengar dia berkata: 'Demi Tuhan Kaabah, para sahabat zaman ini telah binasa dan saya tidak merasa kasihan kepada mereka', dia kemudian mengulanginya sebanyak 3 kali: 'Demi Tuhan Kaabah, para sahabat zaman ini telah binasa. , demi Tuhan Kaabah para sahabat zaman ini telah binasa, demi Tuhan Kaabah para sahabat zaman ini telah binasa'.

Lalu saya duduk bersamanya dan dia bercakap tentang apa yang dia katakan, kemudian dia bangun. Aku bertanya tentang dia dan mereka berkata: ‘Ini adalah Ubai bin Kaa’b, penguasa manusia’. Maka aku pun mengikutinya hingga dia sampai di rumahnya dan tergamam, rumah itu dhoif, pakaiannya lusuh, rupanya kusut, tidak seperti dirinya.

Saya memberi salam kepadanya dan dia menjawab kembali, kemudian dia bertanya kepada saya: ‘Dari mana kamu?’ Saya berkata: ‘Dari penduduk Iraq’. Dia berkata: 'Yang paling banyak bertanya' dan dia menjadi marah.

Maka aku menghadap kiblat lalu berlutut mengangkat kedua tanganku seperti ini, dan menghulurkan tanganku dan berkata: 'Ya Allah kami mengadukan mereka kepadaMu, kami membelanjakan wang kami, menegakkan badan kami (tetap berdiri) dan menjadikan haiwan kami berjalan (unta/keldai dll) menuntut ilmu, maka jika kami bertemu mereka, mereka merengus kepada kami dan berkata-kata

seperti itu.'

Ubai menangis dan cuba menenangkan saya dengan berkata: 'Berwaspadalah kamu, saya tidak pergi ke sana'. Kemudian Ubai berkata: 'Saya berjanji kepada kamu, jika kamu menunggu saya sehingga Jumaat, saya akan bercakap tentang apa yang saya dengar daripada Nabi SAWAS, tanpa takut kepada celaan orang yang tercela'.

Dia berkata: ‘Maka aku meninggalkannya dan menunggu hari Jumaat. Apabila hari Khamis, saya keluar untuk beberapa urusan dan jalan raya dipenuhi orang ramai. Saya tidak melalui jalan melainkan saya terserempak dengan orang ramai’. Maka saya berkata: ‘Apakah masalah orang-orang itu?’ Mereka berkata: ‘Kami fikir kamu adalah orang asing’. Dia berkata: ‘Ya’. Mereka berkata: ‘Tuan orang Islam, Ubai bin Kaa’b telah meninggal dunia’. Dia berkata: ‘Kemudian aku bertemu dengan Aba Mussa dari Iraq dan aku memberitahunya’ dan dia berkata: ‘Tidakkah dia boleh tinggal sehingga kamu memberitahu kami apa yang ingin dia katakan’.

Hadis ini sahih atas syarat Muslim, dan mereka tidak mendokumentasikannya.

Persoalan yang pastinya timbul di sini ialah, apakah perkara-perkara yang Ubai ingin katakan “tanpa takut kepada celaan orang yang tercela” dan dia telah dibunuh apabila dia memutuskan untuk mendedahkannya?

Selepas semua konspirasi ini, adalah tidak logik dan tidak bijak untuk anda pergi kepada mereka yang cuba menyembunyikan Wasiat Nabi dengan segala cara yang mungkin, dan mengharapkan mereka menceritakan Wasiat Nabi!!! Wasiat yang kerananya para sahabat diancam, ditangkap dan dibunuh oleh mereka..

Akan tetapi, oleh kerana Wasiat Nabi adalah perintah dan kewajipan daripada Allah, tentulah Nabi SAWAS adalah orang pertama yang melaksanakan perintah Allah, maka Baginda MESTILAH TELAH MENULIS DAN MENINGGALKAN WASIAT.

Kami mencabar semua orang Islam untuk menampilkan Wasiat Nabi selain daripada Wasiat Nabi yang telah kami bawa.

I) Wasiat Nabi SAWAS:

Nabi Muhammad SAWAS BERWASIAT PADA MALAM KEWAFATANNYA,

“Wahai Abal Hassan (Imam Ali a.s) bawakan lembaran tulis dan dakwat.

Maka Rasulullah telah menyebutkan wasiatnya untuk dicatatkan sehinggalah ia sampai kepada noktah berikut, Baginda lalu bersabda:”Wahai Ali, sesungguhnya akan ada selepasku 12 orang Imam dan selepas mereka 12 orang Mahdi,engkau wahai Ali adalah yang pertama di kalangan 12 orang Imam tersebut, Allah menamakan engkau di langitnya; Ali Al Murtadha, Amirul Mukminiin, Siddiq Al Akbar, Faruq Al A‟zham, Al Makmun, dan Al Mahdi, tiada sesiapapun dibenarkan memakai nama-nama ini. Wahai Ali, engkau adalah pemegang wasiatku ke atas Ahlul Bayts ku ketika mereka masih hidup mahupun setelah mereka mati, dan ke atas isteri-isteriku: barangsiapa yang engkau kekalkannya akan bertemu denganku besok, barangsiapa yang engkau ceraikan maka aku berlepas diri darinya, dan dia tidak akan dapat melihat aku dan aku tidak melihatnya pada hari kiamat. Engkau adalah khalifahku ke atas umatku selepas aku, apabila maut menghampirimu, maka hendaklah diserahkannya (khilafah) kepadaanakku Al Hassan Al Birr Al Wusul. Dan apabila maut menghampirinya, maka hendaklah diserahkannya kepada anakku Al Hussain yang syahid lagi cerdik dan dibunuh. Dan apabila maut menghampirinya, maka hendaklah diserahkannya kepada anaknya penghulu segala abid, Ali. Dan apabila maut menghampirinya, maka hendaklah diserahkannya kepada anaknya Muhammad Al Baqir. Dan apabila maut menghampirinya, maka hendaklah diserahkan kepada anaknya Ja‟afar Al Sadiq. Dan apabila maut menghampirinya, maka hendaklah diserahkannya kepada anaknya Musa Al Kazim. Dan apabila maut menghampirinya, maka hendaklah diserahkannya kepada anaknya Ali Al Ridha. Dan apabila maut menghampirinya, maka hendaklah diserahkannya kepada anaknya Muhammad Al Thiqah Al Taqiy Al Jawad. Dan apabila maut menghampirinya, maka hendaklah diserahkannya kepada anaknya Ali Al Nasih Al Hadi. Dan apabila maut menghampirinya, maka hendaklah diserahkannya kepada anaknya Al Hassan Al Fadhil Al Askari. Dan apabila maut menghampirinya, maka hendaklah diserahkannya kepada anaknya Muhammad yang terpelihara daripada keluarga Muhammad alaihissalam.

Maka itulah 12 Imam, dan akan datang selepasnya 12 Mahdi. Dan apabila maut menghampirinya, maka hendaklah diserahkan kepada anaknya iaitu Muqarrab (yang paling hampir) yang pertama. Baginya tiga nama: nama seperti namaku dan nama bapaku, iaitu Abdullah dan Ahmad dan namanya yang ketiga adalah Al Mahdi, dia adalah yang pertama beriman.”

– Al-Ghayba, Muhammad ibn Al-Hassan ‘Al-Toosi’, ed. ke-3, hlm. 150, no. hadis 111 – Bihar Al-Anwar, Muhammad Baqir Al-Majlisi, ed ke-3., jilid 36, hlm.260-261, no. hadis 81 dan jilid 53, hlm.147-148, no. hadis 6

Apakah bukti bahawa "Ahmad" yang disebut dalam Wasiat Nabi adalah Mahdi?

Ajaran Ahlul Bayt a.s sudah menjelaskan bahawa perlantikan Ilahi tidak boleh dituntut melainkan oleh pemiliknya yang sah. Walau bagaimanapun, ulamak Sunni yang khianat menyembunyikan kebenaran tentang khalifah Ilihiyyah dan perlantikan Ilahi, dan tentang Ketuanan Allah.

Dari sudut logiknya, oleh kerana Tuhan Yang Maha Kuasa melantik para khalifahNya di muka bumi (“Sesungguhnya Aku akan menjadikan di bumi khalifah.” - Surah Al Baqarah, ayat 30, maka proses pewarisan kekhalifahan ini mesti dilantik oleh Tuhan dan secara Wasiat. Oleh itu, adalah masuk akal dan logik bahawa Tuhan Yang Maha Kuasa melindungi Wasiat Ilahiyyah ini, jika tidak, orang tidak akan dapat mengenali khalifah Tuhan yang sebenar dan membezakan dari pihak yang mendakwa secara palsu.

Inilah sebabnya mengapa Nabi SAWAS menggambarkan Wasiatnya sebagai "perlindungan dari kesesatan" dalam kedua-dua kitab Sahih.

Sahih Muslim, hadis no. 1637:       https://sunnah.com/muslim:1637b

Sa'id b. Jubair meriwayatkan daripada Ibnu Abbas bahawa dia berkata: “Hari Khamis, dan bagaimana dengan hari Khamis? Kemudian air mata mula mengalir sehingga saya melihatnya di pipinya seolah-olah ia adalah untaian mutiara. Dia (perawi) berkata bahawa Rasulullah (ï·º) telah bersabda: Bawalah kepadaku sebilah bahu dan periuk dakwat (atau loh dan bekas dakwat), supaya aku menulis untuk kamu sebuah dokumen (dengan mengikutinya) kamu tidak akan sesat selama-lamanya. Mereka berkata: Rasulullah (ï·º) dalam keadaan tidak sedarkan diri.

Sahih Bukhari, no. hadis 4431: https://sunnah.com/bukhari:4431

Diriwayatkan oleh Ibnu Abbas: Khamis! Dan betapa hebatnya hari Khamis itu! Penyakit Rasulullah (ï·º) semakin parah (pada hari Khamis) lalu Baginda bersabda, “Ambilkan aku sesuatu supaya aku dapat menulis kepadamu sesuatu yang kamu tidak akan sesat setelah itu.” Orang-orang (yang hadir) berselisih pendapat dalam perkara ini, dan tidak sewajarnya manusia berselisih di hadapan seorang nabi. Ada yang berkata, "Apa yang kena dengan dia? (Adakah anda fikir) dia mengigau (sakit teruk)? Tanyalah dia (untuk memahami keadaannya)." Maka mereka pergi kepada Nabi (ï·º) dan bertanya lagi. Nabi (ï·º) berkata, "Tinggalkan aku, kerana keadaanku sekarang lebih baik daripada apa yang kamu serukan ke atasku." Baginda menyuruh mereka melakukan tiga perkara. Baginda bersabda, “Usirlah orang-orang kafir dari Semenanjung Tanah Arab; hormati dan berikan hadiah kepada delegasi asing sebagaimana kamu telah melihat aku berurusan dengan mereka." (Saeed bin Jubair, periwayat seterusnya mengatakan bahawa Ibnu Abbas diam berkaitan perintah ketiga, atau dia berkata, "Saya terlupa.")

Oleh itu Wasiat Nabi SAWAS pasti dilindungi daripada dituntut oleh penuntut palsu, jika tidak, ia tidak akan menjadi 'pelindung daripada kesesatan'. Nabi menyifatkannya sedemikian dan oleh itu, hanya pemilik yang benar akan menuntutnya.

Jika kita meneliti apa yang dituntut oleh para Khalifah Allah untuk membuktikan bahawa mereka adalah khalifah yang sebenar, kita akan dapati bahawa mereka semua menuntut dan mendakwa diri mereka telah dilantik secara Ilahiyyah. Mari lihat contoh berikut:

1- Isa a.s menuntut dan mendakwa sebagai orang yang dinubuatkan oleh Musa a.s :

Yohanes 5: ayat 39, 46-47: https://www.biblegateway.com/passage/?search=John%205&version=NIV

39 Kamu mempelajari Kitab Suci dengan tekun kerana kamu menyangka bahawa di dalamnya kamu mempunyai kehidupan yang kekal. Inilah Kitab Suci yang memberi kesaksian tentang aku,

46        Jika kamu beriman kepada Musa, kamu akan beriman kepadaku, kerana dia menulis tentang aku.

47        Tetapi kerana kamu tidak beriman kepada apa yang ditulisnya, bagaimana kamu akan beriman kepada apa yang aku katakan?”

16  Dia pergi ke Nazaret, tempat dia dibesarkan, dan pada hari Sabat dia masuk ke rumah ibadat (synagogue), seperti kebiasaannya. Dia berdiri untuk membaca,

17  dan gulungan kitab nabi Yesaya diserahkan kepadanya. Sambil membukanya, dia mendapati tempat yang tertulis:

18  “Roh Tuhan ada padaku, kerana Dia telah mengurapi (bermaksud melantik/mengarah) aku untuk memberitakan berita baik kepada orang-orang miskin. Dia telah mengutus aku untuk memberitakan pembebasan bagi tahanan dan memulihkan penglihatan bagi orang buta, untuk membebaskan orang yang

tertindas,

19  untuk memberitakan tahun yang diperkenan Tuhan.”

20  Kemudian dia menggulung gulungan itu, memberikannya kembali kepada pelayan, lalu duduk. Mata semua orang di rumah ibadat itu terpaku padanya.

21  Dia mulai dengan berkata kepada mereka, “Hari ini tertunailah (terlaksanalah) genaplah nas dari Kitab ini di hadapan pendengaranmu.”

2- Nabi Muhammad SAWAS juga mendakwa sebagai orang yang dinubuatkan akan datang oleh Isa a.s :

Surah As-Saf, ayat 6:

Dan (ingatlah) ketika Isa putera Maryam berkata: "Hai Bani Israil, sesungguhnya aku adalah utusan Allah kepadamu, membenarkan kitab-kitab sebelumku, yaitu Taurat dan memberi kabar gembira dengan seorang rasul yang akan datang sesudahku, yang namanya Ahmad." Tetapi apabila dia datang kepada mereka dengan membawa keterangan-keterangan yang nyata, mereka berkata: "Ini adalah sihir yang nyata".

Jika sesiapa sahaja boleh tampil dan menuntut Wasiat Ilahiyyah, maka apakah yang membuatkan kita begitu yakin bahawa Nabi Muhammad atau Isa adalah benarbenar para Utusan daripada Tuhan? Satu-satunya jaminan bahawa mereka adalah benar, adalah bahawa Wasiat Ilahiyyah pastinya dilindungi dan HANYA BOLEH DITUNTUT OLEH PEMILIKNYA.

Oleh itu, kami membuktikan bahawa Wasiat Nabi mesti dilindungi dan hanya pihak sah sahaja akan menuntutnya. Oleh itu, apabila Imam Ahmad Al-Hassan menuntut dan mendakwau sebagai ‘Ahmad’ yang disebut dalam Wasiat Nabi Muhammad SAWAS, pasti beliau a.s adalah PENUNTUT DAN PENDAKWA YANG SEBENAR kerana Wasiat Nabi itu adalah pelindung dari kesesatan.

J) Ayat-ayat tambahan untuk difikirkan:

Surah Al-Haqqah, ayat 44-47:

Dan sekiranya dia (iaitu, Muḥammad) mengada-adakan tentang Kami beberapa perkataan [palsu], tentu Kami akan menyentapnya tangan kanan; Kemudian Kami memutuskan tali jantungnya. Dan tidak ada seorang pun di antara kamu yang dapat menghalangi (Kami) daripadanya.

Semua ulamak Sunni menafsirkan ayat ini dengan mengatakan bahawa jika Nabi SAWAS mengada-adakan kebohongan tentang Tuhan, maka Tuhan akan menghukumnya dan memotong nyawanya. Mari kita lihat Tafsir Ibnu Kathiir dan Tafsir Al-Baghawi sebagai dua contoh:

Tafsir Ibnu Kathiir, halaman 218:

Yang Maha Perkasa berfirman: {Dan jika dia mengada-adakan tentang Kami}, iaitu: jika dia Muhammad (ï·º) , seperti yang mereka dakwa manusia, mengada-adakan kebohongan tentang Kami, di mana dia menambah atau menghilangkan daripada risalah itu, atau mengatakan sesuatu dari akalnya sendiri dan menisbatkannya kepada Kami, (tetapi tidaklah demikian), tentulah Kami bersegera untuk menghukumnya. Itulah sebabnya Tuhan berfirman {Kami akan menyentapnya dengan tangan kanan}. Dikatakan: Ertinya, Kami akan membalas dendam kepadanya dengan tangan kanan; kerana pembunuhan itu lebih keras, dan dikatakan: Kami akan menyentapnya dengan tangan kanan. {Maka Kami akan memutuskan tali jantungnya}. Ibnu Abbas berkata: Ia adalah saluran darah yang menghubungkan jantung, dan ia adalah saluran di mana jantung tergantung. Hal yang sama dikatakan oleh Ikrimah, Saeed bin Jubair, Al-Hakam, Qatadah, Ad-Dahhak, Muslim Al-Bateen, dan Abu Sakhr Hameed bin Ziyad.

Tafsir Al-Baghawi halaman 214:

“Dan jika dia (Muhammad) mengada-adakan dusta, atau mengada-adakan {tentang Kami beberapa perkataan}, dan dia membawa sesuatu dari dirinya sendiri. {Kami akan menyentapnya dengan tangan kanan}, dikatakan bermaksud secara metafora: Kami akan menangkapnya dan membalas dendam ke atasnya dengan tangan kanan, iaitu dengan kebenaran.

Walau dengan kita mengambil tafsiran-tafsiran mereka, ia membuktikan bahawa Muhammad SAWAS tidak boleh menuntut apa-apa dari fikirannya sendiri dan bahawa dia adalah penuntut yang sah selepas Isa a.s. Jika tidak, Tuhan akan mencabut nyawanya.

Oleh itu, Wasiat Nabi (iaitu Wasiat Ilahiyyah) adalah dilindungi oleh Tuhan dan Dia Yang Maha Kuasa akan mencabut nyawa sesiapa saja yang menuntutnya secara palsu.

Oleh itu, Ahmad Al-Hassan a.s dan Abdullah Hashem Al-Qaim Aba Al-Sadiq a.s kedua-duanya telah menuntut Wasiat Nabi itu dan ini bermakkna mereka adalah para pemilik Wasiat Nabi yang sah. Mereka adalah pewaris dan khalifah Allah SWT yang wajib kita pegang erat pada zaman ini … Keamanan dan belas kasihan adalah daripada mereka.

Catat Ulasan

Terbaru Lebih lama