Pada hari Khamis, hanya tiga hari sebelum Nabi Muhammad (SAWAS) wafat, baginda meminta pena dan kertas untuk menulis wasiat terakhirnya dan secara rasmi melantik pengganti bagi umat Islam (Ummah). Namun, menurut sumber utama Sunni seperti Sahih al-Bukhari dan Sahih Muslim, sekumpulan sahabat, yang diketuai oleh Umar, menolak permintaan Nabi, malah menuduh baginda berbicara dalam keadaan meracau mempersoalkan kewajaran mencatat wasiatnya. Episod tragis ini menyerlahkan ketidaksepakatan yang ketara di kalangan sahabat mengenai hasrat terakhir Nabi, dan pada saat inilah perpaduan dalam Islam mula tergugat.
Sahih Muslim, hadis 1637b: https://sunnah.com/muslim:1637b
Ibn Abbas berkata:
“Khamis, dan apakah hari Khamis itu! Kemudian air mata mula mengalir sehingga saya melihatnya di pipi baginda seperti untaian mutiara. Dia (perawi) berkata bahawa Rasulullah (SAWAS) bersabda: Bawakan saya kertas dan pen, supaya saya dapat menulis untuk kamu satu dokumen selepas itu kamu tidak akan sesat. Mereka berkata: Rasulullah (SAWAS) sedang dalam keadaan mengigau/meracau.” (Dalam bahasa Arab: يهجر bermaksud meracau, bukan tidak sedar diri)
Sahih Bukhari, hadis 7366: https://sunnah.com/bukhari:7366
Sahih Muslim, hadis 1637c: https://sunnah.com/muslim:1637c
Ibn Abbas melaporkan: Ketika waktu wafat Rasulullah (SAWAS) semakin hampir, ada beberapa orang lelaki di rumah, dan di antaranya ialah Umar bin Al-Khatttab. Nabi (SAWAS) berkata, "Datanglah dekat supaya saya dapat menulis untuk kamu satu tulisan selepas itu kamu tidak akan sesat." Umar berkata, "Nabi (SAWAS) sedang sakit parah, dan kamu sudah mempunyai al-Quran, maka Kitab Allah sudah cukup bagi kami." Orang-orang di rumah itu berbeza pendapat dan bertelagah. Ada yang berkata, "Datanglah dekat supaya Rasulullah (SAWAS) boleh menulis untuk kamu tulisan selepas itu kamu tidak akan sesat," manakala sebahagian lagi berkata apa yang Umar katakan. Ketika mereka membuat bising dan berbeza pendapat di hadapan Nabi, baginda berkata kepada mereka, "Pergilah dan tinggalkan saya." Ibn Abbas biasa berkata, "Ia adalah musibah besar (bencana besar) bahawa perbalahan dan kebisingan mereka menghalang Rasulullah (SAWAS) daripada menulis tulisan itu untuk mereka."
Semua riwayat ini membuktikan bahawa Nabi ingin menulis wasiatnya. Baginda ingin menulis satu kenyataan untuk umat supaya mereka tidak akan sesat selepas pemergiannya. Namun, sebahagian sahabat cuba menghalang Nabi daripada menulis wasiat itu pada hari tersebut dengan alasan bahawa baginda (SAWAS) sedang sakit meracau! Bukankah al-Quran menyatakan bahawa “Sahabat kamu (yakni Muhammad)” tidak sesat dan tidak tersasar, dan bahawa dia tidak berbicara daripada kehendak dan pendapatnya sendiri, tetapi setiap apa yang dia ucapkan adalah wahyu?
Jadi, apabila Umar berkata: “Kitab Allah sudah cukup bagi kami”, adakah itu tindakan yang benar? Nabi meminta mereka untuk membawakan alat tulis supaya baginda dapat menulis satu kenyataan, dan Umar menjawab “Nabi sedang meracau” (biarpun ada yang berkata bahawa Umar bimbang kerana kesakitan Nabi yang teruk). Apabila Nabi mengarahkan sesuatu, ia adalah perintah, dan menjadi kewajipan bagi para sahabat untuk segera mematuhi dan mengikuti arahan tersebut.
Malah, mari kita lihat apa yang al-Quran beritahu kepada kita tentang perkara ini. Adakah benar Nabi berbicara daripada fikirannya sendiri? Adakah tindakan Umar ini benar? Adakah dia mengikuti apa yang al-Quran perintahkan kepada orang-orang beriman?
1- An-Najm, ayat 1-4:
{Demi bintang apabila ia terbenam
Sahabatmu [yakni, Muhammad] tidak sesat dan tidak tersasar,
Dan dia tidak berbicara menurut kehendaknya.
Ia tidak lain hanyalah wahyu yang diwahyukan}
2- Al-Hashr, ayat 7:
{Apa sahaja yang Rasul berikan kepada kamu, ambillah. Dan apa sahaja yang dilarang oleh beliau, tinggalkanlah. Dan bertaqwalah kepada Allah. Sesungguhnya Allah sangat keras dalam hukuman.}
3- An-Nisa, ayat 59:
{Wahai orang-orang yang beriman, taatilah Allah dan taatilah Rasul dan mereka yang berkuasa di antara kamu.}
4- Aal-Imran, ayat 31:
{Katakanlah, (Wahai Nabi) “Jika kamu ‘benar-benar’ mencintai Allah, maka ikutilah aku; Allah akan mencintai kamu dan mengampuni dosa kamu. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun, Maha Penyayang.”}
5- Al-Anfal, ayat 20, 24:
{Wahai orang-orang yang beriman, taatilah Allah dan Rasul-Nya dan jangan berpaling daripadanya ketika kamu mendengar [perintah-Nya]} (20)
{Wahai orang-orang yang beriman, sambutlah seruan Allah dan Rasul-Nya apabila Dia memanggil kamu kepada apa yang memberi kehidupan kepada kamu…} (24)
Semua ayat ini menunjukkan bahawa para sahabat telah menzalimi diri mereka apabila mereka tidak mematuhi Nabi. Jelaslah bahawa tindakan Umar membantah Nabi dan cuba menghalang baginda daripada menulis pada hari itu adalah salah. Ayat ini dengan jelas menyatakan bagaimana dia telah melakukan kesilapan:
4- Al-Ahzab, ayat 36:
{Tidaklah bagi seorang lelaki atau wanita yang beriman, apabila Allah dan Rasul-Nya telah memutuskan suatu perkara, bahawa mereka masih mempunyai pilihan terhadap urusan mereka. Dan sesiapa yang tidak mematuhi Allah dan Rasul-Nya telah tersesat dengan kesalahan yang nyata.}
Terdapat juga hadis yang menyatakan bahawa tiada satu perkara pun yang mendekatkan kita kepada syurga melainkan Nabi telah memerintahkannya kepada kita.
As-Selsela As-Sahiha, hadis 2866
Rasulullah (SAWAS) bersabda: “Tiada satu perkara pun yang mendekatkan kamu kepada syurga melainkan aku telah memerintahkannya kepada kamu, dan tiada satu perkara pun yang mendekatkan kamu kepada neraka melainkan aku telah melarangnya.”
Jadi, persoalannya di sini, bukankah Nabi menggambarkan kenyataan yang ingin baginda tulis sebagai ‘perlindungan daripada kesesatan’, apabila baginda berkata: “biarkan saya menulis satu kenyataan untuk kamu selepas itu kamu tidak akan sesat?” Bukankah kenyataan itu, yang menjadi perlindungan daripada kesesatan, akan mendekatkan manusia kepada syurga?
Jadi, Nabi sedang memerintahkan mereka kepada sesuatu yang akan membawa mereka lebih dekat kepada syurga, sementara Umar menyeru manusia kepada sesuatu yang membawa mereka lebih dekat kepada neraka.